Děti

Jak zajistit dětem dostatek pohybu

Pohyb je přirozenou součástí života každého zdravého dítěte. Nebo lépe řečeno – měl by být. Dnešní doba bohužel nahrává pasivnímu způsobu zábavy jako je počítač nebo sledování televize.

Fyzická kondice školáků se povážlivě snižuje a většina dětí sportuje maximálně o hodinách tělocviku. Přitom aktivní, pravidelný pohyb snižuje nemocnost, udržuje v normě tělesnou hmotnost a působí pozitivně i na psychiku dítěte. K lásce k pohybu musíme děti vést my, dospělí. Možností je celá řada – od společných rodinných aktivit přes školní kroužky, až po výkonnostní sportování v oddílech.

V přístupu dětí ke sportu mají rozhodující vliv rodiče. Pokud jsou sami aktivní, je předpoklad, že se stejně budou chovat i jejich děti. I když je dnešní doba hodně uspěchaná, měli bychom se snažit udělat si chvilku na sport pravidelně. Stačí například každý víkend alespoň na dvě hodiny vyrazit s dětmi na delší procházku do přírody, do bazénu, na brusle, či na kolo. Čím více podnětů jim dopřejeme, tím spíš si ujasní, co je bude nejvíce bavit. Zároveň se pohyb stane pravidelnou součástí jejich života – návykem, který si ponesou do budoucna.

Proč je pohyb tak důležitý?

Pohyb a sport zlepšuje zdraví a tělesnou i psychickou zdatnost. Přispívá k duševní i fyzické pohodě, zvyšuje sebevědomí a odolnost. Pomáhá navazovat kamarádství. Učí vyrovnat se s neúspěchem a prohrou. Je ideální prevencí nadváhy. Pomáhá od psychické únavy, napětí a stresu.

Správná volba

Každé dítě má jiné potřeby. Některé chvilku neposedí, neustále někde běhá a skáče. Jiné je naopak šťastné a spokojené, když si může v klidu kreslit, nebo stavět stavebnici. Tyto děti, které příliš k pohybu neinklinují, je samozřejmě potřeba motivovat daleko víc. Rodiče by měli umět rozeznávat potřeby svých dětí a reagovat na ně již od nejranějšího věku. Rozhodně není dobré děti do ničeho nutit.

Pokud vaše dítě miluje od malinka cachtání ve vodě, vyjděte mu vstříc a choďte s ním třeba na kurzy plavání. Pozorujte své děti, jak se chovají v dětském kolektivu, třeba venku na hřišti. Některé mají rády kontaktní hry, nebojí se o něco bojovat, jiné se tomu naopak vyhýbají. Tyto tendence je dobré vypozorovat, protože mohou být dobrým vodítkem k výběru vhodné sportovní aktivity. Není zrovna moudré, zapsat své dítě například na hokej, když se v dětských hrách projevuje zakřiknutě a bázlivě. Při výběru sportu se řiďte tím, co chtějí vaše děti, ne tím, co byste si přáli vy.

Jaké jsou možnosti

V dnešní době je výběr sportovních aktivit dětí velmi široký. Záleží na tom, jak velký zájem dítě o sport projevuje a jaké má nadání a fyzické předpoklady. Pokud vaše ratolest vyniká spíše ve hře na klavír nebo miluje kreslení, nemá smysl hlásit ji do tenisového oddílu a nutit ji trénovat několikrát týdně. V tomto případě postačí, když vyberete sport, který nebude časově ani fyzicky příliš náročný. Ideální jsou pak nejrůznější sportovní či pohybové kroužky, které fungují při školách, městských domech mládeže nebo dalších volnočasových sdruženích pro děti. Pokud ale máte doma pohybově nadané dítě, u kterého je potřeba sportovat evidentní, zamyslete se nad výběrem nějakého sportovního oddílu či klubu. Vždy ale mějte na paměti, že než někam dítě přihlásíte, ujistěte se, že to pravdu chce! Rodiče také často v dobré vůli přihlásí děti na mnoho mimoškolních kroužků a sportovních aktivit. Den se pak stává závodem z jednoho místa na druhé. I v tomto platí rčení: „Méně je někdy více.“

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: Centrum funkčního pohybu, openmindscampus.co.za/why-is-movement-so-important-in-children/
Zdroj fotografií: Josef Soušek

Diskuze: příspěvků