Sport

Jak nám prospívá plavání

Plavání je jednou z pro člověka nejpřirozenějších pohybových aktivit. Posiluje zdraví a zlepšuje celkovou kondici.

Štíhlá linie 

Jestli je cílem plavání redukce váhy, odborníci doporučují věnovat se mu alespoň 30 minut. Tím je spáleno dostatečné množství energie a nastartován metabolismus. Množství spálené energie je závislé na několika faktorech. Těmi jsou hlavně způsob, jakým plaveme, intenzita plavání, technika plavání, naše fyzické předpoklady a celková kondice. Touto aktivitou je možné spálit až 5x více energie než běžnou chůzí. 

Úleva pro klouby a svaly 

Plavání je prospěšné hlavně pro pohybový aparát. Jsou zapojeny všechny hlavní svalové partie, tedy svalstvo horních i dolních končetin, zádové a břišní svaly. Kromě posilování svalstva je plavání dobré pro kardiovaskulární systém, navíc nezatěžuje klouby. Nezanedbatelné jsou i masážní a regenerační účinky vody. Odpor vody při plavání působí na svaly rovnoměrně a například bazény s masážními tryskami přináší úlevu od napětí a únavy. 

Plavání je pro tělo lepší a přirozenější než jiná cvičení prováděná na zemi či pomocí přístrojů. Voda tělo přirozeně nadnáší, tím nejsou zbytečně zatěžovány klouby a nedochází tedy k nechtěným úrazům. Ve vodě vážíme jen jednu desetinu své skutečné váhy. Zároveň nám voda klade mnohem větší odpor než vzduch, musíme tedy na jednotlivá tempa vynakládat větší energii. 


Pohyb, který je typický pro plavání, zlepšuje hybnost hlavně ramenních a kyčelních kloubů, ale i kotníků a zápěstí. Při správném a pravidelném plavání, které vyžaduje zadržování dechu, se zlepšuje i kapacita plic. Jedná se tedy o celkově vhodné dechové cvičení. Pokud trpíte záněty horních cest dýchacích či chronickou bronchitidou, prospěje vám zaplavat si v teplé mineralizované vodě, z které inhalujete řadu léčebných látek. 


Krytý či venkovní bazén? 

Pokud jste milovníkem klasických plaveckých bazénů, po celé ČR je jich několik stovek a využít můžete toho, který je nejblíže vašemu bydlišti. Musíte ale počítat s vyšší koncentrací chlóru a dalších čisticích prostředků, které jsou ve vodě obsaženy. Citlivější jedinci na ně mohou reagovat a hrozí u nich různé formy alergických reakcí. V nekrytých bazénech je koncentrace chloru sice většinou zcela stejná, ale uzavřené prostory nebrání jeho vstřebávání do vzduchu. Návštěvníci mají proto pocit, že voda není tolik cítit a nepříjemné účinky chloru jsou slabší. Termální nebo vyhřívané venkovní bazény navíc nabízí požitek z plavání v teplé vodě pod širým nebem a občas i záplavou sněhových vloček.


Připravila: Zuz
Foto: iStock


Diskuze: příspěvků