Sport

Jak vybrat kolo

Sbírání kytiček

V první řadě si musíte rozmyslet, jak a kde budete kolo používat a k čemu vám má kolo sloužit. Vždy je lepší si pro kolo zajít do specializovaného obchodu, kde vám s výběrem kola poradí.

Zajímavou alternativou pak může být nechat si kolo postavit na míru, to vám umožní ovlivnit vše od designu po použité materiály. Podle bývalého profesionálního závodníka Michaela Mourečka se ve standardních nabídkách dodavatelů zapomíná zejména na lidi malého nebo naopak velkého vzrůstu. Kolo na míru je pro ně ideální volbou. Cena kola na míru se navíc nemusí lišit od ceny standardně prodávaných kol.

Horské kolo

Horské kolo se hodí do terénu, zejména na nezpevněné komunikace. Samozřejmě je možné na tomto kole jet i po silnici, ale zbytečně se nadřete. Kolo je vhodné pro sportovně založeného cyklistu, který se rád prohání mimo silnice a upřednostňuje les a náročnější terén. Kvalita a použití se samozřejmě odvíjí od ceny vybraného modelu.

  • Horské kolo je těžší než silniční.
  • Převody jsou pomalejší, uzpůsobené těžším terénům.
  • Může být buď s přední odpruženou vidlicí, nebo celoodpružené či s pevnou vidlicí z karbonu.

Silniční kolo

Silniční kola jsou určena především pro jízdu po tvrdém podkladu, asfaltu, případně betonu. Cesta by měla být bez výmolů. Do terénu není vůbec určeno, díky použití tenkých rychlých plášťů. Tato kola jsou určena pro sportovní jízdu po silnicích či na uzavřených okruzích.

  • Určeno pro sportovní jízdu.
  • Těžší převody zaručují rychlejší jízdu.
  • Pláště mají velice nízký vzorek pro co největší rychlost a nízký valivý odpor.

Krosové kolo (trekové)

Kolo, které si hravě poradí s lehčím terénem, silnicí i cestou. Kolo je ideální pro cykloturistiku, která se vyznačuje většinou času strávenou na silnici (zpevněný terén) a částečně v lehčím terénu (nezpevněná cesta).

Do této kategorie lze zařadit i kola treková, což jsou kola krosová vybavená navíc blatníky, nosičem, světlem a dynamem. Jsou určená pro každodenní cesty do zaměstnání, díky své bezpečnosti.

Opomíjená jsou cyklokrosová kola, která se používají v cyklokrosových závodech. Kolo konstrukčně vychází ze silničního kola, má klasické berany a liší se především brzdami a použitými širšími pneumatikami. Kolo je ideální jak do terénu, tak na silnici, ale i do města. Může být zajímavým kompromisem pro sportovní jezdce, kteří hledají univerzální kolo.

Městská kola

Městská kola zažívají renesanci. Při výběru kola si zjistěte, zda se vám vejde do výtahu či zda jej unesete. To jsou velmi časté problémy, které si při pořizování kola neuvědomíte a pak tato skutečnost brání jeho častému používání. Kolo by mělo mít blatníky, ideální je řazení v zadním náboji, který vyžaduje minimální údržbu. Zajímavostí je použití řemenu namísto řetězu, odpadne vám problém s mazáním kola, neušpiníte se a kolo je mimořádně tiché. Do segmentu městských kol se dají zařadit takzvaná fixie kola – to jsou kola, která vycházejí z dráhových kol. Velmi často jsou vybavena pevným převodem, který znáte například z dětských kol.

Dětská kola

Pro úplně malé děti, které ještě nevědí jak šlapat, jsou na trhu i odrážela, na kterých se naučí držet balanc. Je pro ně pak mnohem jednodušší přestoupit na klasické kolo s pedály. Jsou ve velikostech od 12“ až 24“. Velikosti 12“ a 16“ jsou vybaveny balančními kolečky, která se samozřejmě dají odmontovat. Od vyšších velikostí jsou kola již hodně podobná horským dospělým kolům. Veškeré vybavení, jako přehazovačka atd., jsou na modelech pro starší děti, od velikosti kola 20“. I v této kategorii kol je potřeba velmi pečlivě vybírat, protože jsou často velmi špatně konstrukčně řešena. Při výběru kola pro nejmenší děti si všímejte váhy. Některá dětská kola jsou velmi těžká.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: Michael Moureček, Festka
Zdroj fotografií: Josef Soušek
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků