Zdraví

Poznejte cizrnu

Řada z nás ji vůbec nezná. Není divu, v našich zeměpisných šířkách se tento druh luštěniny zrovna nehřeje na výsluní. A to je škoda. Pojďme si tyhle velké žlutohnědé kuličky představit. Jsou totiž velmi chutné i zdravé.

Je známá také jako římský hrách a jde o druh luštěniny známý především ve Středozemí a v Orientu, kde se s oblibou používá do mnoha pokrmů. Nejvíce se podobá našemu hrachu, je jen o něco větší a pozor, o poznání chutnější! Příjemně voní po oříškách a má široké využití v kuchyni. Na světovém trhu zaujímá místo hned za sójou, fazolemi a hrachem.

Látky pro zdraví
Proč si dopřát tuhle pochoutku? Nejen, že výborně chutná, ale její konzumací uděláte něco pro svůj organizmus. Je totiž velmi bohatá na vápník, železo, mangan, fosfor a vitamin E. Důležitý je rovněž podíl kyseliny listové a panamové. Ta je velmi účinným antioxidantem, který pomáhá předcházet procesu stárnutí. Má také vliv na odolnost vůči stresu. Z hlediska aminokyselin je cizrna dobrým zdrojem lysinu. To je látka potřebná k tvorbě karnitinu, jež zároveň stimuluje tvorbu kolagenu, chrupavek a pojiv.

Výživná a sytá
Cizrna je nepostradatelnou složkou stravy vegetariánů a znají ji i lidé, kteří musí držet nejrůznější diety, např. bezlepkovou, diabetickou, nízkokalorickou, s omezením soli apod. Je také vhodnou součástí jídelníčku těhotných žen a dětí. Obsahuje hodně sacharidů, ale i důležitých bílkovin a zdravé vlákniny. Díky tomu je velmi sytivá, a tak hravě nahradí maso nebo jiný hlavní chod. Tuku je podstatně méně, což je další velké plus!

Máte ji v kuchyni?
V obchodě ji koupíte v sáčku v podobě vysušených, malých a tvrdých kuliček. Namočením za pár hodin změknou a nabobtnají. Necháme-li cizrnu ve vodě ještě déle, naklíčí. Tím se výrazně zvýší její nutriční hodnota. Asi jediným nedostatkem luštěnin je, že obsahují látky nepříznivě ovlivňující stravitelnost a mohou způsobovat nepříjemné nadýmání. Zrna můžeme nechat v celku a udělat z nich salát doplněný třeba ještě rajčetem nebo brokolicí. Hodí se i na přípravu nákypů, dušených jídel nebo polévek. Asi nejznámějším pokrmem z cizrny je kaše s citronovou šťávou, sezamem, česnekem a mátou známá jako hummus. Vynikající je také španělská cizrnová polévka zvaná garbanzo.

Léčivé účinky:

  • Snižuje hladinu cholesterolu
  • Pomáhá předcházet stárnutí
  • Zvyšuje odolnost vůči stresu
  • Chrání před nemocemi srdce a cév

Text: Zuzana

Foto: iStock

14.2. 2012


Diskuze: příspěvků