Zdraví

Jak na potíže s trávením

V období prázdnin se nevyhneme zahradnímu grilování a spoustě dalších oslav. Přejídání v letním období, zakončené alkoholem, vám může způsobit potíže s trávením. Ty si můžete přivodit i na zahraniční dovolené exotickou stravou. Někoho pálí žáha, druhý trpí říháním nebo nadýmáním.

Příznivě působí grep a bylinky

Říhání se dostavuje zejména po požití objemného či těžkého jídla a také po vypití nápojů sycených kysličníkem uhličitým. Pozor tedy na „bublinky“ – jestliže tímto problémem trpíte, neměli byste to přehánět ani s novoročními přípitky šampaňským. Podobná opatření platí i při problémech s nadýmáním. Měli byste si dávat pozor na jídla obsahující cibuli, luštěniny (hl. fazole, čočka, hrách), čerstvě kynuté těsto, švestky, v některých případech i mléko a mléčné produkty nebo banány (nutno vypozorovat).

Příznivě naopak působí rostlinné čaje, obsahující například listy máty peprné, fenykl nebo kmín. Extrakt z jadérek Citrus paradisi zmírňuje i další nepříjemné trávicí, žaludeční a střevní potíže – nevolnost, nadýmání, průjmy, zvracení, pálení žáhy, vředy a záněty žaludeční sliznice. Dostupné jsou preparáty, které se osvědčily při pálení žáhy a nevolnosti a nemají prakticky žádné nežádoucí účinky.

Pokud obtíže přes všechna opatření přetrvávají, nebo se opakují delší dobu, je vhodné vyhledat lékaře a požádat o podrobnější vyšetření. V každém případě však platí, že je lepší zdravotním potížím tohoto typu předcházet a nepodceňovat varování odborníků. Jezte v klidu, dávejte si menší porce, důkladně žvýkejte každé sousto. Po jídle se raději vyhněte práci v předklonu a vyvarujte se zdvihání těžkých břemen. Přejídání, velké množství kávy a alkoholu, či konzumace jídel těsně před spaním vám opravdu nepomohou.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.webmd.com/heartburn-gerd/indigestion-overview
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků