Cestování

Jak zvládnout lety k moři?

Cestování letadlem má svá úskalí a ne každému dělá dobře – mezi nejčastější problémy patří oteklé nohy nebo pískání v uších. Jak se jim vyvarovat?

Statické sezení i několik hodin ve stísněném letadlovém prostoru je náročné především pro dolní končetiny, které bolestivě tuhnou a otékají. Dále jsou obvyklé bolesti krční páteře nebo hlavy kvůli nevyhovující poloze hlavy ve spánku. Při dlouhém sezení se může navíc ozvat také bolest v kostrči,“ vyjmenovala vedoucí fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Svalové problémy z cestování letadlem pomáhá eliminovat řada jednoduchých pomůcek, dostupných i v obchodech na větších letištích. „Do letadla bych doporučila krční polštář pro podporu hlavy pří spánku a odpočinku. S ním lze předejít přetížení či zablokování krční páteře, bolestem hlavy a dalším potížím. Pokud někoho trápí bolesti kostrče, existují i nafukovací polštářky pro sezení. V případě, že člověk trpí na otékání dolních končetin, měl by před nástupem na palubu zvážit kompresní podkolenky,“ uvedla Iva Bílková. 

Při vzletu a přistávání trápí mnoho lidí vinou vyrovnávání tlaku v kabině nepříjemné, někdy až velmi bolestivé zalehnutí uší. „Tyto stavy zmírní žvýkačka nebo takzvaný potápěč, snadný cvik, kdy si člověk zacpe nos a přes něj se pak snaží vydechnout,“ popsala fyzioterapeutka. 

Pokud je to jen trochu možné, člověk by se měl alespoň jednou za hodinu postavit a projít v uličce. Důležitý je také dostatečný pitný režim. V případě oteklých nohou nebo bolesti krční páteře jsou vhodné následující cviky, které se provádějí vsedě a nevyžadují mnoho prostoru. 

1. Cévní gymnastika na otoky nohou 

Vsedě opřete chodidla o zem a střídavě je stavte na paty a co nejvýše na špičky. Udržujte svižné tempo. Můžete střídat polohy – jedna noha na špičce, druhá na patě a naopak. 

2. Protahování a napřímení krční páteře 

Vsedě napřimte páteř, ramena jsou stažená dolů, bedra mírně dopředu, dlaně položené na stehnech. S dlouhým výdechem pusou rukama zatlačte do stehen a „odtlačte“ se za hlavou vytaženou co nejvýše, napřimte páteř, hlavu vytáhněte co nejvýše a bradu zasuňte mírně zpět k páteři, ramena jsou stále dole. S dalším výdechem hrudník „sjíždí“ dolů k pánvi.

Zdroj: fyzioklinika

Foto: Pixabay


Diskuze: příspěvků