Cestování

Jak zvládnout řízení ve vedru

Dlouhé cesty do Čechy oblíbeného Chorvatska nebo Itálie se v horkém počasí stávají studnicí únavy těla i mysli, která ve spojení se silným provozem může vést k nadměrnému stresu za volantem.

Častější výskyt podrážděných a agresivních řidičů na cestách se následně negativně promítá do nehodovosti. Čerstvou mysl si přitom jde udržet nejen pravidelnými přestávkami, ale například i dobře zvolenou hudbou.

Jak na chlazení

Jedním ze stěžejních prvků poklidné cesty je chlazení interiéru. Teplotní nepohodlí totiž u řidičů zvyšuje podrážděnost a agresivitu. „Těžko se udržíte v klidu, pokud máte vevnitř 45 stupňů. Navíc v takovém vedru výrazně klesá koncentrace a akceschopnost,“ popisuje psycholog Stanislav Gálik vliv na psychiku. Autem bez klimatizace je tak lepší vyrazit v podvečer nebo na noc, ochlazení může pomoci též třeba mokrý ručník před výdechy ventilátoru.

I v autě s klimatizací je však třeba se mít na pozoru a chlazení nepřehánět. „Pokud záměrně chladíme kabinu na 19 a méně stupňů, zvyšuje se riziko vzniku infekcí horních dýchacích cest nebo kolemčelistních zánětů,“ říká praktický lékař Jiří Bartoš. Ideální teplota je podle něj 22 až 24 stupňů Celsia.

S vozem bez klimatizace zase riskujeme přehřátí organismu. „U lidí s chronickým onemocněním srdce nebo cukrovkou se kvůli přehřátí zvyšuje riziko srdečních příhod a hyperglykemického nebo hypoglykemického šoku,“ doplňuje Bartoš.

Odpočinek je základ

Základ pro psychickou pohodu jsou pravidelné přestávky, ale je mnohem lepší sjet z dálnice a projít se po místní vesnici, než je trávit jen na pumpách. Prostě nějaký pohyb,“ vysvětluje Gálik, který dojel autem z Prahy do Ulánbátaru za 21 dní. Tam se mu osvědčilo další pravidlo – nespěchat. Naplánujte si cestu tak, abyste nebyli pod časovým tlakem ani v případě nepředpokládané zácpy.

Nutností je také doplňování tekutin, ideálně čisté vody. Co se týče jídla, klasický řízek nebo grilovaná klobása na pumpě také není vhodná volba, mnohem lepší je přibalit lehčí pokrmy jako salát nebo ovoce. Opatrně také s životabudiči typu kávy nebo energetických nápojů. Ty s únavou pomohou krátkodobě, ale při větší konzumaci mohou kvůli vysokému obsahu kofeinu působit opačně a přivodit sníženou koncentraci a roztěkanost.

Pozornost je při dlouhých cestách klíčová a osvědčeným pomocníkem je hudba. „Někomu stačí hudba z rádia, já bych doporučil si vytvořit vlastní seznam nové hudby. Tím, že objevujeme nové skladby nás hudba udržuje v pozoru,“ popisuje Gálik. Zejména pokud cestujete s dětmi, mohou být vítaným společníkem audioknihy.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: www.goodhousekeeping.com/uk/consumer-advice/car-advice/a541265/heat-wave-driving-tips/, tiskové materiály AuresLab
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků