Své kolekce nám nabízí spousta módních značek. Možná máte některé své oblíbené. Přesto je pár zvučných jmen, které si možná nekupujeme, ale známe je. Jejich zakladatelé už sice nežijí, ale třeba vás bude zajímat jejich cesta k úspěchu.
Burberry
Když se řekne Burberry, většině z nás se vybaví typický tartanový vzorek a ikonické trenčkoty. Zakladatelem této nadčasové luxusní značky s bohatou historií byl Thomas Burberry, jednadvacetiletý vyučený čalouník, který roku 1856 otevřel svůj obchod s venkovním oblečením v anglickém městečku Basingstoke. V roce 1880 pak představil Burberry inovativní garbadén – voděodolnou tkaninu, která je přesto paropropustná. Obchodu se začalo dařit a koncem 19. století byl otevřen obchod stejné značky i v Londýně. Následovalo představení dobře známého loga s rytířem na koni, obsahující latinské slovo „Prorsum“, znamenající vpřed. Velkým mezníkem tvorby Burberryho byly již zmíněné trenčkoty, vzniklé na základě pověření týkajícího se úprav uniforem britských důstojníků. Trenčkoty se pak po válce rozšířily i mezi civilní obyvatelstvo. Právě na podšívce těchto kabátů se o pár let později objevil typický tartanový vzorek, jenž se později začal používat i na jiných artiklech, jako šálách, deštnících a zavazadlech. Značka Burberry se stala postupem času velmi oblíbenou a královna Alžběta i princ Charles jí dokonce udělili Královské prohlášení o kvalitě. Dnes značka vlastní přes 500 obchodů ve více než 50 zemích a nabízí zákazníkům nejen stylové a kvalitní oblečení, ale i množství doplňků a parfémů. Známou se také v poslední době stala pro zapojování britských celebrit do svých kampaní. Těmi jsou například zpěvačka Kate Moss, zpěvák George Craig či herečka Emma Watson. Nejdůležitější osobou značky je v současnosti módní návrhář Christopher Bailey, jehož nejnovější kolekce pro jaro a léto 2013 nadchla přítomné na londýnském týdnu módy. Září všemi barvami duhy a zahrnuje i typické trenčkoty v nejrůznějších provedeních.
Prada
Toto zvučné jméno zvolili v roce 1913 pro svůj milánský módní závod, vyrábějící luxusní kožené zboží a doplňky, Mario Prada a jeho bratr Martino. Světoznámé impérium, které je dnes považováno za jedno z nejvlivnějších na světě, z něj však vybudovala až jeho vnučka Miuccia Prada spolu se svým manželem Patriziem Bortellim, který se stará o obchodní stránku podniku. Oblast módy však nebyla jedinou, o kterou se zajímala. Před převzetím rodinného podniku získala doktorát v oboru politologie a studovala pantomimu v milánském divadle The Piccolo Teatro. V sedmdesátých letech byla členkou komunistické strany a bojovala za ženská práva. Prvním úspěchem Miuccii ve světě módy byl návrh exkluzivních nepromokavých batohů, které se staly velkým hitem, podobně jako černá, jemně tkaná nylonová kabelka, dnes tak typická pro značku Prada. Od roku 1978, kdy vedení podniku převzala, se sortiment společnosti rozšířil a nyní lze pod značkou Prada nalézt nejen dámské a pánské oblečení, ale také parfémy. V současnosti existuje 263 obchodů s názvem této značky po celém světě. Svůj vůbec největší butik letos otevřela Prada v Dubaji, v prestižním nákupním centru „Mall of the Emirates“, které se nachází uvnitř luxusní čtvrti. Nejnovější kolekce Miuccii Prady (hlavní foto), pro jaro a léto 2013, byla k vidění v září na milánském týdnu módy a je inspirována Asií.
Další zajímavosti a horké novinky z oblasti módy můžete sledovat v pořadu Módní trendy: Kolekce podzim/zima 2012, který vysílá každý den od 11:10 a 16:40 stanice Fine Living.
Která je vaše oblíbená značka? Zapojte se do diskuze!
Přípravila: Katka
Foto: Fine Living
23. 10. 2012