Zdraví

Vyspěte se dorůžova

Také se v noci převalujete z jedné strany na druhou a ne a ne usnout? Možná jen nedodržujete správnou spánkovou hygienu. Poradíme vám, jak si můžete pomoci samy a ve kterých případech je lepší vyhledat pomoc odborníků.

Několik bezesných nocí má za sebou určitě každý, třeba kvůli starostem v práci, v rodině, nebo když řešíte vážnější zdravotní problém… Nic závažného se neděje, pokud špatně spíte pár dnů. V opačném případě je třeba nejprve vyřešit problém, který vás trápí, a pak by se měl spánkový režim vrátit do správných kolejí. A když se tak neděje? Pak se zamyslete, zda nenastal ideální čas, kdy je třeba změnit některé nesprávné návyky.
Nabízíme vám přehled obecných doporučení vhodných pro všechny, které trápí déletrvající špatné spaní (platí pro ty, u nichž se vyloučilo onemocnění, které nespavost může způsobovat).

  1. Snažte se „chodit na kutě“ zhruba ve stejnou dobu, totéž platí i pro vstávání.
  2. Neuléhejte těsně po velmi pozdní večeři, vůbec se snažte před spaním příliš nezatěžovat svůj žaludek.
  3. Postel má sloužit ke spaní nebo sexu, číst si nebo se dívat na televizi můžete přece v křesle.
  4. Před spaním si pravidelně nedávejte poslední noční kávičku ani alkohol (jednou za čas to nemusí vadit, na závadu je zmiňovaná pravidelnost).
  5. Doporučuje se, abychom uléhali přiměřeně fyzicky i psychicky unavení.
  6. Pohyb je báječná věc, dopřávejte si ho plnými doušky během dne, jak jen můžete, nikoli těsně před spaním.
  7. Nepřevalujte se v posteli zbytečně – pokud neusnete zhruba do půl hodiny, je lepší vstát a věnovat se monotónní, mozek ani svaly nezatěžující práci.
  8. Kuřáci, pozor! Cigaretka těsně před usnutím nebo během noci, když se probudíte, není zrovna dobrý návyk, odepřete si ho.
  9. Snažte se organizovat si své plány a chod rodiny během dne, nikoli pozdě v noci.
  10. Rovněž vám prospěje, když budete usínat v dobře vyvětrané místnosti o teplotě zhruba kolem 20 ºC a pokud to můžete ovlivnit, dopřejte si klidné prostředí (ticho léčí).
  11. A v neposlední řadě se zamyslete, zda už není nejvyšší čas vyměnit starou matraci za novou.

Co byste ještě měli vědět
Někdy se může stát, že si nedostatečný a nekvalitní spánek jen namlouváme – domníváme se, že špatně spíme. Vyjasnit tento problém pomůže návštěva lékaře, který vás může poslat na specializované vyšetření ve spánkové laboratoři (přehled center zabývajících se léčbou spánku najdete na www.sleep-society.cz), kde výsledky měření ukáží, jak na tom skutečně jste. A možná se dozvíte, že to s vámi není tak špatné. V opačném případě se však může zjistit, že skutečně trpíte některou ze spánkových poruch, a pak je nejvyšší čas ji začít řešit.

Prospějí nám bylinky?
Uvařte si navečer čaj například z meduňky lékařské, kozlíku lékařského, heřmánku pravého, mučenky, dobromysle nebo z chmelových šištic, zahřeje vás a pohladí i na duši. Tak krásné sny!

Připravila: Marcela
Foto: iStock
27. 2. 2012


Diskuze: příspěvků