Cestování

Zpožděný nebo zrušený let? Máte nárok na odškodnění

Zpožděné či dokonce zrušené lety bývají poměrně častým problémem leteckých společností. Možná jste to již zažili na vlastní kůži. A což teprve ztracené zavazadlo nebo jeho poškození! Možná ani nevíte, že máte v takových případech nárok na kompenzace. Nebojte se ozvat!

Snad každý, kdo častěji létá do zahraničí, měl už tu smůlu, že jeho let byl zpožděn anebo dokonce zrušen. Ač Češi létají čím dál častěji, nejsou ve veliké míře poučeni o svých právech při těchto situacích. Tato práva totiž stanovuje Směrnice EU. „Letecké společnosti v Česku se snaží pravidla Směrnice dodržet. Zákazník se ale musí sám o svá práva hlásit přímo u letecké společnosti, u které letenku zakoupil,“ říká Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

O odškodnění se přihlaste ihned
V případě, že se let zpozdí o více než pět hodin nebo je zcela zrušen, má zákazník nárok na vrácení peněz za letenku. „Pokud se zpoždění protáhne přes noc, letecké společnosti zajišťují přenocování v hotelech na letištích a poskytují cestujícím stravu nebo příspěvek na ni,“ uvádí Josef Trejbal z Letušky.cz. V případě, že došlo ke zpoždění letu o tři a více hodin, má zákazník právo na úhradu škody podle vzdálenosti letu, a to ve výši od 250 do 600 EUR. „Takové finanční odškodnění se ale netýká případů, kdy je let zpožděn z důvodu mimořádné události. To se například týká živelné pohromy. Pokud je z těchto důvodů let zrušen, mají zákazníci i tak nárok na plnou cenu letenky nebo její neproletěnou část,“ upozorňuje Josef Trejbal. Stejně tak zákazník nedostane zpět své peníze, pokud mu změna letu byla ohlášena čtrnáct dní předem.

Josef Trejbal z Letušky však upozorňuje: „V každém z těchto případů platí, že zákazník se o svá práva měl do třiceti dnů u letecké společnosti přihlásit a žádat kompenzaci.“ U leteckých společností, které nemají v Česku zastoupení, ale někdy nezbývá, než jít formou právního vymáhání.

Zavazadlo si připojistěte
Přistát v cizí zemi bez veškerých osobních potřeb není zrovna dobrým začátkem dovolené. Přitom velmi častou mrzutostí bývají poničená nebo dokonce ztracená zavazadla při manipulaci. Škodu na svém zavazadle nebo jeho ztrátu je nutné ohlásit do 7 dní od události. V případě zpoždění zavazadel pak je nutné se přihlásit o odškodnění do 21 dní.

Evropská směrnice sice stanovuje za tyto případy finanční kompenzaci, i přes to má ale každá letecká společnost své tabulky pro odškodnění za poškození či ztrátu zavazadel. Mnohdy nemusíte dostat ani zlomek ceny toho, jaká byla skutečná hodnota zavazadla. A věcí v něm. Nejlepší je však předejít nesnázím takového typu a nechat si před odletem zavazadla a obsah v nich pojistit. „V podstatě se dá říci, že cestovní pojištění stojí pár korun, ale v případě ztráty zavazadla se mnohonásobně vyplatí. Pokud si k pojištění zákazník sjedná i asistenční službu, ušetří si kolotoč zařizování a jediným telefonátem vyřeší své těžkosti ohledně ztráty nebo poškození zavazadla,“ říká Josef Trejbal.

Celé znění Směrnice Evropské Unie najdete na www.letuska.cz (http://www.letuska.cz/vseobecne-obchodni-podminky)

Připravila: Zuzana
Foto: iStock
26. 6. 2012

 


Diskuze: příspěvků