Cestování

Zpožděný nebo zrušený let: máte nárok na odškodnění

Sbírání kytiček

Zpožděné či dokonce zrušené lety bývají poměrně častým problémem leteckých společností. Možná jste to již zažili na vlastní kůži. A což teprve ztracené zavazadlo nebo jeho poškození. V takových případech máte nárok na kompenzace.

Snad každý, kdo častěji létá do zahraničí, měl už tu smůlu, že jeho let byl zpožděn anebo dokonce zrušen. Ač Češi létají čím dál častěji, nejsou ve veliké míře poučeni o svých právech při těchto situacích.

Zrušený let řeší nařízení Evropského parlamentu

Pokud dojde k situaci, že se let neuskuteční vůbec, letecká společnost nabízí vrácení částky za letenku či přesměrování na let jiný. Pokud dojde ke zrušené letu krátce před odletem, lze uplatnit nárok na kompenzaci dle nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 z 11. února 2004.

Finanční kompenzace za zrušený let se odvíjí od jeho vzdálenosti: 250 EUR při letu do 1 500 kilometrů, 400 EUR při vzdálenosti od 1 500 do 3 500 kilometrů či 600 EUR při vzdálenosti nad 3 500 kilometrů.

Pro vyřízení žádosti o kompenzaci se cestující musí obrátit na leteckou společnost, se kterou měl letět. Ta jediná mu náhradu může poskytnout. O náhradu lze žádat i tři roky zpětně, a to písemně s kopií palubní letenky a elektronické rezervace. Doporučil bych i předložit pro vypořádání například případnou fotodokumentaci cedule ohlašující daný zpožděný let,“ říká Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz.

Zpožděný let? Možná máte nárok na občerstvení a nocleh v hotelu

Nařízením Evropského parlamentu Rady č. 261/2004 z 11. února 2004 se řídí i kompenzace za zpožděný let. Pokud jde o let, který začíná a končí na území EU, Norska, Švýcarska či Islandu, který se zpozdil o 3 a více hodin, odvíjí se náhrada od délky letu. Její výše se pohybuje od 250 do 600 EUR. Zde více.

Cestující mají také nárok na občerstvení na letišti, pokud jde o let delší než 1 500 kilometrů a zpoždění letu bylo dvě a více hodin. V případě, že je let zpožděn o 8 a více hodin během noci, vzniká cestujícím nárok na ubytování a dopravu z tohoto ubytování na letiště,“ vysvětluje Josef Trejbal.

Kompenzace mají ale výjimky. Cestující na náhradu nemají nárok například v případě, že ke zpoždění letu došlo z důvodu nepřízně počasí, stávky pracovníků letiště, zdravotní indispozici některého z pasažérů nebo kvůli politickým nepokojům v místech odletu a příletu.

Zavazadla zpožděná, odřená nebo ztracená

Poškozené zavazadlo, tedy odřené, výrazně ušpiněné nebo dokonce děravé, je nutné nahlásit do 7 dnů od příletu. V dokumentech přiložených k letence je vždy kontakt, na který se v tomto případě je potřeba obrátit. Zde cestující dostane instrukce, co má dodat, aby reklamace byla vyřízena. Součástí je nezbytný popis a dokumentace poškození spolu s kontakty a iniciály reklamující osoby.

Letecká společnost považuje zavazadlo za zpožděné do 21 dnů od data letu, během kterých se snaží ho doručit majiteli. Po uplynutí 21 dnů se ze zpožděného zavazadla stává ztracené. Maximální výše odškodného je 1 445 EUR a žádat o něj lze až do dvou let od dané události,“ říká Josef Trejbal.

Snížení místa v cestovní třídě

Letenky si lze zakoupit v klasické Economy Class nebo vyšší Business a First Class. Pokud si cestující zakoupí let v komfortnější zóně letadla, a letecká společnost tohoto cestujícího z nějakého důvodu umístí do třídy ekonomické, může klient žádat až tři roky zpětně slevu z letenky. Ta se odvíjí od vzdálenosti letu, 30 % ceny letenky za let ve vzdálenosti do 1 500 kilometrů, 50 % ceny letenky za let ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 kilometrů a 75 % ceny letenky za let ve vzdálenosti od 3 500 kilometrů. „Nicméně ke snížení místa v cestovní třídě dochází jen výjimečně. Letecké společnosti si své náročné klienty hýčkají, což je vidět i na rostoucím zájmu o cestování právě ve vyšších třídách,“ říká Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

Odepření vstupu na palubu letadla

Letecká společnost může odepřít cestujícímu vstup na palubu letadla z konkrétních důvodů. To jsou neplatná rezervace nebo letenka na daný let, ale také nedostavení se k odbavení v předem stanovené lhůtě či nevhodný zdravotní stav pro cestu letadlem. To se může týkat viditelného nakažlivého onemocnění.

Naopak neoprávněné odepření, které podléhá finanční kompenzaci, je situace, kdy prodá aerolinka větší množství letenek, než je míst v letadle. V tu chvíli má cestující nárok na vrácení ceny letenky či přesměrování letu spolu s přiměřeným občerstvením a případným ubytováním. Finanční kompenzace v tomto případě činí 250 EUR při letu ve vzdálenosti do 1 500 kilometrů, 400 EUR při letu ve vzdálenosti od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů a 600 EUR při letu ve vzdálenosti nad 3 500 kilometrů.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: letuska.cz, Nařízením Evropského parlamentu Rady č. 261/2004 z 11. února 2004
Zdroj fotografií: Pixabay
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků