Zdraví

Aktivní příprava na aktivní stáří

Stáří. Dle řady výzkumů prováděných nejen EU je podzim života etapou, na níž většina obyvatel ČR není připravena. Mnozí se jí dokonce bojí. Zbytečně. Stačí se jen připravit a přistupovat ke staří aktivně.

Co je aktivní stárnutí

Pojmem aktivní stárnutí se rozumí souhrn přístupů jak ke stáří samotnému, tak k seniorům. Cílí na změnu postoje společnosti k seniorskému věku, tudíž se snaží docílit respektu, samostatnosti, podpořit aktivní život starších lidí. V rámci aktivního stárnutí se pracuje s potřebami a tužbami. Usiluje o jejich naplnění, aby se senioři mohli realizovat. Aktivní přístup se tudíž promítá jak do oblasti zdravotní kondice, tak do společenského života i udržování všeobecného přehledu.

Aktivní příprava na aktivní stáří 

Dávno odzvonilo dobám, kdy stáří automaticky znamenalo usednout na invalidní vozík pro seniory a celé dny sledovat televizi nebo dění za oknem. Současní senioři si mohou dál dopřávat plnohodnotně aktivní život. Jedinou podmínkou je aktivní příprava. Jak tedy stárnout, aby bylo stáří příjemnou zkušeností?

Nejdůležitější roli hraje kladný přístup k seniorskému věku i způsobu života. Díky pokroku v medicíně se dá mnohým zdravotním omezením předcházet nebo je lze dobře řešit, proto na předsudek o trýznivém stáří zapomeňte. Vyměňte jej za aktivní přístup.

Vyhledávejte společnost lidí i informace

Účastněte se společenských akcí, cestujte, učte se, trénujte mozek. Snažte se držet krok s technologiemi, legislativními změnami, sociálním systémem, který vám může být nápomocný minimálně ve chvíli, kdy byste potřebovali finanční podporu například při nákupu kompenzačních pomůcek pro seniory

Udržujte se v pohybu 

Pravidelným cvičením předejdete slábnutí svalů a vaše tělo bude celkově stárnout pomaleji. Nebojte se zapsat na skupinové lekce cvičení, díky nimž strávíte čas s lidmi napříč celým spektrem věkových kategorií.

Pečujte o svůj jídelníček

V pokročilém věku se vám začne zpomalovat metabolismus a spoustu látek už tělo nedokáže produkovat samo v dostatečné míře. Proto dbejte na řádný přísun vitamínů, živin, bílkovin… Pokud se ve výživě příliš neorientujete, neváhejte požádat o pomoc odborníka, který vám pomůže sestavit jídelníček přesně dle potřeb vašeho těla. 


Připravte na stáří svůj domov 

Vedle vlastní kondice byste měli myslet na připravenost svého domova. Důvod je prostý. Přestože se vám díky aktivnímu přístupu podaří mnohé zdravotní problémy oddálit, může nastat den, kdy vám začnou síly ubývat, a budete potřebovat kompenzační pomůcky pro seniory. Doma byste pro ně měli mít prostor – pro pohyb na invalidním vozíku nebo umístění madla a jiného vybavení pro usnadnění osobní hygieny. Proto se ujistěte, že vám domov poskytne dostatek komfortu také za několik let.


Jste připraveni aktivně stárnout?


KP

Foto: Pixabay



Diskuze: příspěvků