Zdraví

Jak ovlivňuje glykemický index potravin hubnutí

Zajímá vás, co ovlivňuje glykemický index? Je lepší nižší, nebo vyšší? A proč vlastně máme tento údaj u potravin sledovat? Pak čtěte dál!

Glykemický index (GI) má přímou souvislost s cukrem. „Říká“ nám, za jak dlouho se cukr z pokrmů a potravin dostane do krve. Čím vyšší je hodnota GI, tím rychleji se cukr vstřebá. A vy budete mít tím dříve či později opět hlad.

Pozor na záměnu

Někdy si lidé pletou pojem GI s energetickou hodnotou potraviny. Ale jde o dvě rozdílné věci, což si můžeme uvést na jednoduchém příkladu výrobků z mléka. Paradoxem pro běžného konzumenta je, že čím více tuku mléčný výrobek obsahuje, tím nižší je jeho glykemický index. Při redukční dietě však nesmíme zapomínat na to, že tuk nejen snižuje GI, ale současně obsahuje mnoho energie. Je tedy nutné sledovat všechny výživové parametry komplexně a také v návaznosti na bezprostředně plánovanou fyzickou aktivitu.

Chcete zhubnout?

A držíte dietu? V tom případě vyhledávejte hlavně potraviny s nízkým GI (<50). Glukóza se z nich vstřebává pomaleji a díky tomu nedochází k velkým výkyvům, hladina cukru v krvi je stabilnější. Což je dobré následně proto, že vás nebudou tak často přepadat chutě „na něco dobrého“. Dokonce byste ani tak často neměli mít hlad.

Potraviny si však vybírejte skutečně obezřetně, například datle, banán nebo meloun mají vysoký GI. Naopak s nižším GI můžete počítat u švestek nebo jablek.

GI a hlavní složky stravy

Hodnota GI neexistuje sama o sobě. Výše GI je ovlivněná vzájemným poměrem tří základních živin – sacharidů, tuků a bílkovin. Také obsahem vlákniny, jež zpomaluje využití cukrů, dále způsobem zpracování potraviny a velikostí porce.

Na co si dát pozor

Když sníte jakýkoliv pokrm obsahující sacharidy, kromě jiného vám stoupne hladina cukru v krvi a vyplaví se hormon inzulín. Právě tento hormon docílí toho, že se hladina cukru v krvi zase sníží. Jenže jakmile cukr klesne příliš, znovu se dostaví pocit hladu, či chuti. Je to věčný kolotoč: vy už se možná poohlížíte po něčem k snědku, a pokud nemáte dostatečně pevnou vůli, podlehnete. Což jednou nevadí, ale časté výkyvy hladiny krevního cukru nejsou zdravé.

Nesvědčí nikomu, bez ohledu na jeho tělesnou hmotnost. I to je dost pádný důvod k tomu, proč je dobré sledovat u potravin GI.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.healthline.com/nutrition/low-glycemic-diet, www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/glycemic-index-diet/art-20048478
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků