Zdraví

Jak pečovat o oči

Oči stárnou stejně jako všechny orgány v našem těle. Na jejich stavu se podepisuje nejen náš věk, ale i dědičnost, celkový zdravotní stav a životní styl.

Rozmazaný obraz a neostré či snížené vidění. To jsou příznaky očních (refrakčních) vad, které řešíme nošením brýlí, kontaktních čoček, případně můžeme podstoupit laserovou operaci. S přibývajícími léty však stoupá i pravděpodobnost, že nás potká vážnější problém v podobě šedého nebo zeleného zákalu. Co tedy lze pro zdraví očí udělat?

Pamatujte na výživu

Naše oči pomáhá udržet ve formě dostatek vitaminů, především A, C a E. Dopřejte si tedy dostatek citrusů, kiwi, papriky, rajčata nebo syrovou mrkev. Vitaminy prospěšné očím najdete také v ořechách, v různých semínkách nebo ve vejcích. Neobejdeme se ani bez minerálů. Důležitý je selen obsažený třeba v tuňáku a zinek, který se skrývá v luštěninách. Velký význam pak mají antioxidanty – lutein a zeaxantin. Chrání totiž buňky sítnice před kouřem, smogem nebo slunečním zářením. Do jídelníčku proto zařaďte  borůvky, mango a listovou zeleninu, jako je špenát a kapusta.

Vyhněte se námaze

Únava sama o sobě sice není příčinou očních chorob, ale jistě není ničím příjemným. Oči totiž zarudnou a mohou začít i pálit. Nejčastěji k tomu dochází při dlouhodobém sledování televize nebo při práci na počítači. Obrazovka je záludná v tom, že oči nutí zaostřovat stále na krátkou vzdálenost, což je nepřirozené a oči to nepřiměřeně namáhá. Vhodné jsou proto relaxační přestávky, při kterých je dobré dívat se do dálky. Podobně je třeba odpočívat, i pokud čtete při nedostatečném nebo umělém osvětlení.

Další doporučení

Nezapomeňte chránit svůj zrak před nebezpečným UV zářením, které může nenapravitelně poškodit oční čočku a sítnici. Zejména na horách nebo u moře je proto nezbytné nosit brýle s UV filtrem. Oči také poškozuje  kouření nebo dlouhodobý pobyt v zakouřených prostorách.

Preventivní prohlídky

Oční vyšetření by měl každý z nás podstupovat preventivně, i pokud máme pocit, že je náš zrak v pořádku. V mladším věku stačí zajít do ordinace jednou za čtyři roky, s postupujícími léty pak častěji. V rámci pravidelné prohlídky bychom se měli dozvědět také to, jaký je náš nitrooční tlak. Jeho zvýšené hodnoty jsou totiž hlavním rizikovým faktorem pro vznik zeleného zákalu.

Připravila: Eva Šarfová

Zdroj informací: www.arizonaretinalspecialists.com/blog/12-ways-to-take-care-of-your-eyes-everyday/, www.healthshots.com/preventive-care/self-care/tips-to-take-care-of-your-eyes/

Diskuze: příspěvků