Gastro

Inspirace pro zdravý jídelníček – obiloviny I.

Obiloviny by měly tvořit základ našeho jídelníčku. Ale víte proč a také jak je nejlépe připravit?

Během posledních několika desetiletí se nicméně tento pojem většinou zúžil na pšeničnou mouku a výrobky z ní, s čímž souvisí nejen rostoucí počet lidí, kteří mají vrozenou/získanou intoleraci pšeničné bílkoviny – lepku, ale také právě rostoucí počet lidí s nadváhnou.  

Mnoho odborníků nabádá : „Začněte vařit a konzumovat v  našich zeměpisných šířkách tradiční obiloviny – tj. jáhly, pohanku, oves, kroupy a nejezte dokola jen pečivo, knedlíky a těstoviny“, tolik už se ale nepíše o správné nebo vhodné přípravě.

Následující přehled a návody na přípravu jsou inspirací pro zdravý jídelníček, aby se obilkám ve vaší kuchyni zalíbilo a ne abyste je po jednom nevydařeném pokusu hodily… třeba do žita! a hlavně abychom naplnili jeden ze základních pilířů zdravého jídelníčku a tím je PESTROST!

Pšenice ŠPALDA
Je prastarý, nepřešlechtěný druh pšenice, vyjímečný jak svým složením, tak i jemnou ořechovou chutí. Obsahuje vyšší podíl bílkovin než běžná pšenice a to velmi kvalitní, stejně jako zajímavý tuk. Dá se koupit jednak v podobě mouky pro přípravu domácího pečiva, tak krupice – pro zahušťování polévek, na kaši, vloček i celých zrn. Pokud chceme uvařit celá zrna, doporučuji pšenici přebrat, propláchnout a namočit ve vodě v poměru 1:2 na nejméně 2 hodiny. Vaříme pak se špetkou soli zhruba 1,5 hodiny nebo cca 40 minut v tlakovém hrnci.

Pšeničný BULGUR
Je také špalda, ale drcená a obroušená. Připravuje se jako rýže – příprava je rychlá a hodí se tedy více do moderní kuchyně.  Je zajímavá jako příloha, ale používá se i do salátů a dušených zelenin a mas.

TVRDÁ PŠENICE  (Triticum durum – uvádím i latinské označení, protože právě to může být jediným vodítkem na obalu potravin, abyste zjistili, z jakého druhy byly vyrobeny)
Je to druh pšenice, který se používá zejména v Itálii na výrobu těstovin. Opět velmi starý druh – vyskytovala se již v Egyptě, Řecku na Blízkém východě, velmi je rozšířena právě v celém středozemí.
Má vyšší obsah proteinů než běžná pšenice, nicméně tento má jinou skladu a bývá podstatně lépe tolerován. Mouka a krupice z tvrdé pšenice se jmenuje SEMOLINA – proto se také někdy používá označení  semolinové těstoviny – ty se připravují dle instrukcí na obalu – obvykle 7 minut varu – ale dente – tedy na zoubek, kdy nejsou zcela měkké, ale při skousnutí vnímáme pevnější jádro těstoviny.

KUS KUS
Je právě odnoží neboli maličkou těstovinou vyrobenou ze semoliny. Příprava je velmi snadná – odsypeme porci/dávku,  propláchneme vodou, dáme do misky a zalijeme horkou hodou. Jak vodu přiléváme, vymícháváme kus kus vidličkou a chvilku necháme odstát, aby pohltil všechnu vodu. Ochutnáme, a když se nám zdá ještě tvrdý – přilijeme trochu horké vody.

Autor: Radka Krejčová
poradce pro výživu www.enduraining.com

Foto: fotobanka Istock


Diskuze: příspěvků