Zdraví

Jak můžete stravou ovlivnit průběh menstruace

35 a více let prožijeme v každoměsíčním doprovodu menstruace. Průměrná žena za svůj život prožije více jak 400 cyklů. Není to málo a jejich prožívání můžeme výrazně ovlivnit tím, co jíme.

Během se cyklu se nám mění různé hladiny hormonů, které mají za následek výkyvy nálad i změnu v našem chování, ale mění se také potřeba doplňování živin. 

Menstruační krvácení a ztráta krve s sebou nese úbytek vitaminů a minerálních látek a bez jejich doplnění se dostává tělo do deficitu a dřív nebo později se nám „odvděčí“ fyzickou nepohodou. Ztrácíme velké dávky hořčíku, železa, manganu, vitaminů B a E. 

Rozhodně to tak ale nemusíme nechat a smířit se s tím, že holt budeme mít ve svých dnech nafouklé břicho, křeče v břiše, chutě na sladké a blbou náladu. Stačí dodržet pár pravidel, do kterých se vám možná nebude v počátku chtít, ale po jejich vyzkoušení uvidíte, že je vám skutečně lépe. 

S čokoládou se to lépe přečká 

Pár dní před příchodem, nebo v prvních dnech menstruace má mnoho z nás pocit, že by vybílilo špajz, ledničku i cukrárnu. Chutě na sladké, zejména pak na čokoládu nám signalizují nedostatek hořčíku, mědi i železa. Tělo je moudré, tak se hodlá předzásobit… A zejména když v premenstruačním období často trpíme na blbou náladu a čokoláda nám ji díky zvýšení hladiny serotoninu v krvi může výrazně změnit. 

Má to ale jeden háček – kvašení 

Cukr stejně jako výrobky z bílé mouky mají tendenci v těle kvasit, čímž jsme ještě více nafouklé a potíže se ještě zhoršují. A po čem tedy sáhnout? Po přirozených zdrojích cukru – ovoci, zelenině. Sahejte hlavně po listových druzích zeleniny a nezapomínejte ani na konzumaci ryb, kde má tradiční český jídelníček stále velké rezervy. Díky omega mastným kyselinám v nich obsažených brzdíte produkci prostaglandinu, který je tou příčinou nepříjemných menstruačních bolestí. 

Pestrou stravou proti potížím

Hořčík a další minerální látky krásně tělu doplníte i díky konzumaci ořechů, semínek. Můžete je přidávat do snídaňových kaší, ale chroupat je můžete i během svačiny s trochou bílého jogurtu a ovocem. 

Bílou mouku a výrobky z ní nahraďte výrobky celozrnnými, které nejsou o tyto živiny ochuzeny a snažte se zahrnovat i jiné obiloviny než jen pšenici. Žito bude mnohem vhodnější, ale nebojte se sáhnout i po jáhlech, quinoe a velmi se přimlouvám za pohanku. Tradiční českou plodinu, na kterou se na dlouhá léta zapomnělo a která podpoří váš cévní systém a srážlivost krve. 

To jsou první jednoduché krůčky, které můžete udělat a kterými svému zdraví prospějete a na příště vám napíšu o elixíru z čisté přírody, kterým nejen doplníte potřebné vitaminy a minerální látky v unikátních dávkách, ale který také podporuje očistu střeva a příznivě působí při redukci váhy.

Autor: Štěpánka Čápová, výživová poradkyně, www.stepankacapova.cz

Foto: iStock


Diskuze: příspěvků