Zdraví

Léto přeje hubnutí: na co si dát pozor

Lehčí strava, více ovoce a zeleniny, menší chuť k jídlu – to vše se dá v létě využít k tomu, abychom shodily pár přebytečných kil. Jenže na druhou stranu se zase dopouštíme mnoha prohřešků, což je důvod, proč ručička váhy neklesá.

Napohled to jsou drobnosti, avšak když se sečtou, výsledkem je nulový váhový úbytek. Na co si tedy dát při hubnutí v létě pozor?

Na dovolené hřešíme

Velkým pokušením jsou chvíle oddechu. V zahraničí nás lákají mnohé speciality, které musíme ochutnat; doma je přece běžně nevaříme. Navíc se mění obvyklý denní režim – nepracujeme, jsme více v klidu, ráno později vstáváme a večer později usínáme. Díky tomu se posouvají i časy jednotlivých jídel. Dobrá zpráva ale zní – týden dovolené nijak výrazně s naší figurou „nezamává“, samozřejmě pokud se po příjezdu domů vrátíme ke zdravým stravovacím návykům.

Kdo by si nedal zmrzlinu

Další typicky letní pochutině málokdo odolá, ale i tady je dobré pečllivě vybírat. „Známkou takzvané zdravé zmrzliny, u které se nemusíte bát, že při občasné konzumaci přiberete nadbytečná kila, je tvarohový základ nebo ovocná dřeň s obsahem ovoce alespoň 60 procent. Oba typy totiž obsahují minimum tuku a přidaného cukru,“ radí RNDr. Lucie Svobodová, odbornice na výživu a zdravý životní styl.

Grilování frčí

Čím dál víc Čechů si oblíbilo grilovačky. Ty se můžou odehrávat i hodně pozdě večer. Jenže náš organismus si s mnohdy těžkými masitými pokrmy nedokáže rychle poradit a nestihne přijatou energii spotřebovat. „Pravidelná strava, vždy po třech hodinách a poslední jídlo dvě až tři hodiny před usnutím, je jedním ze základních kamenů správné výživy i zdravého hubnutí,“ vysvětluje odbornice.

Pozor na ovoce

Během léta konzumujeme často velké množství ovoce. Jen si vzpomeňte, tu miska jahod, tu pár meruněk, kousek melounu. Čerstvé ovoce je sice zdravé, ale obsahuje poměrně hojně cukru i kalorií. Ovoce tedy jezte, za den však stačí zhruba 300 gramů. Naopak si dopřávejte čerstvou zeleninu, ta obsahuje oproti ovoci 2,5x méně kalorií.

Jedna sklenka nevadí

K létu patří i zahradní party, a kdo nemá doma ani balkon, rád posedí s přáteli na terasách restaurací. K posezení pak neodmyslitelně patří i míchané nápoje, nezřídka s alkoholem. Jenže právě takové drinky mají hodně kalorií, a to jak z vlastního alkoholu, tak z přidaných džusů a sirupů. Pro tělo je to doslova kalorická bomba, ve večerních hodinách obzvlášť nežádoucí, protože ji už nestihne spálit. „Kalorie přijaté v tekutinách si mnohdy ani neuvědomujeme, ale i ony jsou významnou složkou v celkovém denním součtu. Proto bychom měli zvažovat, zda si vybereme vodu ochucenou například čerstvým citronem, limetou či mátou anebo sladké limonády či alkoholické drinky,“ upozorňuje na častou chybu Lucie Svobodová.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.healthcanal.com/life-style-fitness/how-to-lose-weight-over-summer
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků