Životopis: konkrétní ukázka jak na to

Minulý týden jsme uveřejnili článek o častých chybách, které mnohé z nás dělají při psaní životopisu. A protože vás zaujal, připravili jsme nyní detailní rozbor, jak by měl vypadat správně napsaný životopis.

ilustrační obrázek
Další 2 fotografie v galerii

Aby byl náš ukázkový životopis sestavený skutečně profesionálně, požádali jsme o odbornou pomoc Radima Karlacha, zakladatele projektu Jistá práce CZ. Klikněte si na obrázek – vlevo vidíte životopis, který není zrovna dobře sestavený, vpravo pak verzi po úpravě profesionála.

Příklad životopisu

 

 

Celkový dojem: nevhodná struktura, málo čtivý

Tento životopis spíše unavuje, než aby motivoval k zájmu o detaily. Nejsou zde zvýrazněné stěžejní informace, a proto hrozí, že v záplavě podobných životopisů zapadne. Navíc obsahuje některé nesrozumitelné a zbytečné údaje (například údaje o věku).
Co je třeba změnit: Zvýrazněním zásadních informací se životopis stane přehlednějším, fotografie ho učiní osobnějším a zapamatovatelnějším.

 

Název životopisu: nijak se neliší

Jana vsadila v nadpise na nic neříkající slovo životopis, kterým se neodlišuje od konkurenčních uchazečů.
Co je třeba změnit:
Do titulku napište raději své jméno a název pozice, případně referenční číslo, pokud se uvádí v názvu pozice v inzerátu. Opět umožníte personalistovi, aby si vás lépe zapamatoval.

 

Kontaktní údaje: nepište zbytečnosti

Jana má hlavičku svého CV zahlcenou nadbytečnými údaji, z nichž některé jsou přímo diskriminující (zde konkrétně jde o datum narození, stav, národnost a státní příslušnost). Pokud máte děti, ani tato informace by do životopisu neměla patřit. Stejně nadbytečná je i adresa.
Co je třeba změnit: Hlavičku CV má tvořit jméno, příjmení a případný titul. Dále následují kontaktní údaje, o nichž se ještě zmíníme.

 

Pozor na e-mail: buďte seriózní

Rádoby hravý či humorný e-mail může Jana používat v komunikaci s přáteli, nikoliv v profesním CV.
Co je třeba změnit: Vytvořte si důvěryhodnou formu e-mailu, který si kvůli hledání nové práce můžete zvlášť založit.

 

Tip navíc: vsaďte na LinkedIn

Chcete-li spolehlivě zaujmout personalistu a ušetřit mu práci, můžete uvést odkaz na svůj profil na síti LinkedIn. A pokud jej nemáte, vytvořte si ho. Údaj o LinkedIn působí velmi profesionálně. Na LinkedIn si personalista zjistí také informace, které se do životopisu nevešly,“ vysvětluje Radim Karlach.

 

Klíčová pasáž: zcela chybí

Stěžejní část životopisu má tvořit krátký odstavec, shrnující zkušenosti uchazečky, její dovednosti a motivaci, proč chce pracovat na dané pozici.
Co je třeba změnit: Shrňte své nejdůležitější zkušenosti a pracovní úspěchy do několika řádků. Nezapomeňte na vytučňování stěžejních informací. A pokud se můžete vykázat nějakým pracovním úspěchem (například oceněním od zaměstnavatele), určitě je zde uveďte.

 

Vzdělání: kam s ním?

Jana se dopustila velmi časté chyby – nejprve uvádí vzdělání, až pak pracovní zkušenosti. Většina zaměstnavatelů i personalistů přitom nejprve oceňuje praxi.
Co je třeba změnit: Napište to v opačném pořadí. „Doporučuji, abyste uváděli jen relevantní zaměstnání – ta, která souvisejí s pozicí, na niž se hlásíte,“ podotýká Radim Karlach. Opět je vhodné vytučnit stěžejní informace.

 

Chronologie: trochu jinak

V ukázkovém životopise je vidět další častý prohřešek: informace o vzdělání a praxi jsou řazeny chronologicky, tedy od nejstaršího po nejnovější.
Co je třeba změnit: Veškeré údaje o vzdělání i praxi řaďte retrospektivně - od nejnovějších po nejstarší.

 

Přehled praxe: chybí upřesnění

Jana se omezuje na pouhý výpis pracovních pozic, na kterých dosud působila. To nikomu mnoho neřekne.
Co je třeba změnit: Stručně, ale jasně popište, jaké činnosti jste na na dosavadních pozicích vykonávali a jakých úspěchů se vám podařilo dosáhnout. Při tvorbě těchto pasáží používejte dynamická slovesa typu „dokázal jsem“, „zajišťoval jsem“, nikoli pasivně vyznívajícíc formulace: „měl jsem za úkol“, „musel jsem“ a podobně.

 

Základní škola a nejasné zkratky: tady ne

Jana zbytečně uvádí základní školu - ta by ve výčtu měla figurovat pouze tehdy, jde-li o nejvyšší dosažené vzdělání. Problematické jsou i málo srozumitelné zkratky vysoké školy a oboru, který studovala.
Co je třeba změnit: Místo zkratek vypisujte celý název škol i vystudovaného oboru, údaj o základní škole neuvádějte.

 

Jazykové dovednosti: kdo se v nich má vyznat?

Jazyky a úroveň jejich znalostí jsou zde uvedené nejasně; charakteristika typu „velmi dobře“ nikomu mnoho neřekne. Je Jana schopná vést například telefonický hovor v angličtině na odborné téma s rodilým mluvčím? Uchazečka navíc uvádí i jazyky, které v praxi neumí využít (zde španělština a ruština).
Co je třeba změnit: Znalost jazyka můžete vyjádřit podle úrovní A1, A2 – C1, C2, personalisté je většinou znají. Kromě zkratky je také vhodné uvést slovní hodnocení své úrovně, ale naprosto srozumitelné.

 

Prémiový tip: Soft skills čili „měkké“ dovednosti jako trumf

Takzvané Soft skills dnes mnoho personalistů i zaměstnavatelů sleduje ostřížím zrakem, napište tedy i vy své dovednosti do životopisu. Při samotném výčtu používejte názvosloví z oboru, a to tak, aby co nejvíce souviselo s danou pozicí. Ucházíte-li se například o místo účetní, úřednice a podobně, lze předpokládat, že zaměstnavatel ocení vlastnosti typu pečlivost, přesnost. Naopak u pozic vyžadujících ,tah na branku´(například obchodník) se vítají vlastnosti typu cílevědomost nebo odolnost vůči stresu,“ upřesňuje odborník.

 

Další detaily: na co ještě pozor

  • Práci s počítačem netřeba uvádět do zvláštního odstavce, stačí ji zmínit mezi „ostatními dovednostmi“. Ale konkrétně: vypište jednotlivé programy, které ovládáte, či je uveďte souhrnně – třeba celý balíček MS Office. Nadstandardní dovednosti zdůrazněte.
  • Pokud vaše zájmy nesouvisejí s prací, neuvádějte je. Zvláštní kapitolou jsou takzvané CSR aktivity čili obecně prospěšné činnosti a zájmy, například charitativní aktivity – ty naopak uvádějte vždy.
  • Životopis můžou zatraktivnit reference – tedy odkaz na někoho z bývalých nadřízených či kolegů, kteří by v případě potřeby příznivě informovali personalistu či budoucího zaměstnavatele o vašich schopnostech a kvalitách. Kontakt na referenční osobu dávejte do závěru životopisu jako „pointu“ – samozřejmě pokud jste se na tom s daným člověkem předem domluvili.
  • Profesní životopis není dopis, proto jsou údaje typu „kde a kde byl text vytvořený“ zbytečné.


Připravila: Marcela
Foto: Thinkstock
14. 8. 2014
 

DISKUZE K ČLÁNKU

VLOŽIT PŘÍSPĚVEK
VSTOUPIT DO DISKUSE

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

ilustrační obrázek

Horoskop na týden od 22. do 28. dubna 2013

Zajímá vás, jaký máte horoskop na týden od 22. dubna?

ilustrační obrázek

Práce o svátcích a o víkendech: co je vaše povinnost a na co máte nárok?

Vloni na podzim, přesněji na státní svátek 28. 10., měly poprvé zavřeno velké obchody. Což...

ilustrační obrázek

Jak napsat životopis, který spolehlivě zaujme

Sháníte práci, už jste odpověděli na desítky inzerátů, a výsledek nikde? Možná děláte chybu už...

ilustrační obrázek

Novinky v zákoníku práce

Jaké výhody a nevýhody můžete očekávat od ledna 2012? Novela zákoníku práce přináší řadu změn,...

ilustrační obrázek

Horoskop na týden od 9. do 15. září 2013

Přečtěte si svůj horoskop na týden od 9.září 2013.

ilustrační obrázek

Horoskop na únor 2014

Vodnář, který tomuto měsíci vládne, patří mezi znamení pevná a vzdušná. Má všeobecný vliv na...

NAČÍST DALŠÍ

INZERCE

ŽHAVÉ DRBY

VÝŽIVOVÝ PORADCE

Dostala jsem doporučení do Světa zdraví. Uvítala bych rady ...

VLASY

Chci se zeptat, kde najít nej stránku na prodloužení vlasů? ...

VÁNOCE? :D

Ahojky :) Měla bych dotaz… Blíží se vánoce a mě by ...

DRBÁRNA

HORKÉ RADY

Bolest hlavy - migrény

Dobrý den, již pár let beru triptany na prevenci a ...

Domek

Dobrý den. Syn koupil hrubou stavbu a ma tam nějake ...

Bezbolestné trhání zubů

Dobrý den pane doktore, potřeboval bych spravit horní ...

PORADNA

© 2016, MeziŽenami.cz