Blogy

Zápisník zhýralé matky: Jezte podle hormonálního cyklu, zhubnete!

My ženy to máme jinak. Všechno trochu složitější, teda kromě tloustnutí, to nám jde. Naše hormony ovládají nejen chutě, náladu, ale i to, jestli hubneme, stojíme na váze nebo přibíráme tělesný tuk.

Jak jsem psala před pár Zhýralkami, není důležité jen to, co jíme, ale i kdy během dne jíme. Jak dlouhé máme stravovací okno a nastavený cirkadiánní kód. Ideálně bychom měly začínat každý den jíst v přibližně stejný čas a ve stejný čas stravovací okno uzavřít. Doba lačnění přes noc by měla být dlouhá alespoň 16 hodin a tím pádem stravovací okno vychází na 8 hodin denně. Poměr jedení, lačnění by mohl být 8/16. Denně! Kdo nezvládne nejíst celých 16 hodin může najet na režim 12/12 nebo jak to mám já 10/14. 

My ženy máme navíc hormonální hodiny, měsíční cyklus, kdy se nám mění hormonální nastavení a je dobré jej vnímat, ne, ještě lepší je se jím řídit. Jdeme po základních hormonech, které jsou (spolu)zodpovědné za zdravý cyklus. 

Co tedy udělat proto, abychom byly v ideálním spalovacím módu.

Estrogen, to je kámoš, který je zodpovědný za ovulaci a vzniká (mimo jiné) ve vaječnících. Miluje ketózu a potřebuje snížit příjem sacharidů, kterými je naše strava běžně nabombená. 

Zásadní je prvních 10 dní cyklu, kdy si můžeme hrát s ketózou. Nepropaguji žádnou takto se nazývající dietu, prosím! Do ketózy se organismus dostává, pokud přijímá velmi málo sacharidů z potravy (pod 50 g za den), tedy méně než jednu desetinu obvyklého příjmu. Po 24 hodinách dochází k vyčerpání veškerých zásob sacharidů v organismu a začínají se naplno využívat jiné zdroje energie – tzv. ketolátky. Ketony slouží jako náhradní zdroj energie pro mozek, svaly a další tkáně našeho těla a působí jako náhradní „palivo“ místo sacharidů. Estrogen je spojený i s tvorbou hormonu štěstí, serotoninem, tak je prima, když tyhle dva během těchto 10 dní trošku poškádlíme a nakopneme! 

11. – 15. den cyklu nastává ovulace a na pódium se derou i další hormony, progesteron a testosteron. Je to období, které přeje přerušovanému půstu, silovému tréninku, tvorbě svalů a můžeme si dopřát znatelně víc bílkovin a listové zeleniny. 

16. – 20. den cyklu se můžeme vrátit zpátky k nižší hladině sacharidů a dopřát si ketózu a více tuku. Teď pozor! Přijde důležitá informace! 

21.- 28. den cyklu jsme v období tvorby hormonů. Převážně progesteronu, který našemu tělu našeptává, že jsme v bezpečí. Abychom jej o tom přesvědčily, potřebujeme navýšit kvalitní sacharidy na 100-200 g denně, mezi zdroje komplexních sacharidů patří například ovesné vločky, čočka, fazole, cizrna, batáty, ovoce. Zároveň by lačnící okno nemělo být delší než 14 hodin. 

Těchto pár dnů hojnosti našemu tělu dodá informaci, že je bezpečné pustit energii a menstruovat. Takže se nebojte v období před menstruací trochu hřešit. Ono to ani jinak nejde. Nemyslím tím dva větrníky po obědě, ale třeba kvalitní granolu k snídani, žitné tousty s nezbytnou bílkovinou k obědu a stále mít na paměti, že zeleninový salát je koruna na hlavě, kterou nosí štíhlé tělo. 

Jestli si teď říkáte, že právě netušíte, jako já, v jaké fázi cyklu jste, tak vás moje řádky možná přesvědčily, že je čas začít mu věnovat pozornost.

Autor: Petra Krajčinovič
Zdroj: Fit a Fresh, Petra Krajčinovič
Foto: Edit B. Photo


Diskuze: příspěvků