Blogy

Zápisník zhýralé matky: Spěte, zhubnete!

To, že cirkadiánní kódy (vnitřní biologické rytmy) jsou skutečné je potvrzeno mnoha vědeckými studiemi. Vědci se i nadále věnují zkoumání denních rytmů a jejich vlivu na metabolismus, odolnost, dlouhověkost a další aspekty života.

Co narušuje naše cirkadiánní kódy? 

Ne v každé profesi se nám daří řídit se podle vnitřních biologických hodin, které velí ve dne bdít a v noci spát. Pracovníci na směny a lidé, kteří často cestují v časových pásmech nemohou spát tak, jak jim napovídá vnitřní budík. Nesmím zapomenout na maminky na mateřské a ty, kteří si sami způsobují společenský či digitální jet lag (víkendoví dopolední spáči a závisláci na digitálních technologiích a noční online komunikaci) 

Co se děje, když se na noc nacpeme a jdeme spát s plným žaludkem? 

Místo toho, abychom dali organismu prostor pro regeneraci a rejuvenaci, jej zatížíme ve chvíli, kdy se zpomalují tělesné procesy. Navíc jíme-li méně než čtyři hodiny před spaním, brzdíme i produkci melatoninu – „spícího hormonu“, jehož tvorba ovlivňuje kvalitu spánku. Spánkové fáze nejsou dostatečně dlouhé nebo ani nedojde k prostřídání všech. Ráno vstáváme z postele s pocitem, jako by nás v noci přejel parní válec. 

Suma sumárum, my ženy 21. století máme rodiny, děti, práci, kariéru a povinnosti často od rána do pozdních večerních hodin. Chybí nám energie, kvalitní strava a spánek. Přibíráme na váze, jsme unavené. Ocitáme se v permanentním kruhu únavy, hubnutí, ještě větší únavy a tloustnutí. Pokud nerespektujeme vnitřní cirkadiánní kód, který je jednoduchým vodítkem ke zdravému životu a odmítáme připustit tisíce let staré biologické nastavení, ani sebelepší stravovací systém a urputné cvičení nám nezaručí zdravý, dlouhý život a mladiství vzhled. 

Spánek je zázračný proces regenerace celého tělesného systému, včetně imunitního a hlavu nevyjímaje. Nedostatek spánku zpomaluje duševní pochody. Vlastně veškeré kognitivní funkce. Spánková deprivace ovlivňuje zejména paměť, soustředění, poznávací funkce a rozhodovací procesy. A navíc i naše psychické rozpoložení, nálady a chování. Nevyspaní jsme rozmrzelí, podráždění a jednáme neefektivně a nejsme výkonní. 

Synchronizace cirkadiánního kódu

Délku života ovlivňuje nejen správně zvolená strava, dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, spokojenost v osobním i profesním životě, ale i dostatek odpočinku. Délku života a dlouhodobou vitalitu si můžete udržet právě synchronizací cirkadiánního kódu a tady záleží především na tom co a kdy jíte, kdy a jak dlouho spíte, kdy a jak často cvičíte. Začnete-li se více soustředit na na kdy, využijete ve svůj vlastní prospěch sílu cirkadiánního kódu a můžete tak napravit a kompenzovat situace, kdy jste se nechovali zrovna příkladně. 

Dokážeme-li se dodržováním správných rytmů spánku a bdění, plus vhodným příjmem potravy a dobře nastavenému lačnění vrátit k „normálnímu“ životnímu stylu, který je v souladu s přirozeným cirkadiánním rytmem a naším vlastním cirkadiánním kódem, můžeme napomoci tělu vrátit se z vychýlení do normálu, předejít civilizačním onemocněním nebo je zmírnit. 

Fáze spánku 

REM spánek odborníci ho označují jako tzv. paradoxní spánek. Přestože spíme, některé hodnoty a stav našeho těla odpovídá spíše bdělosti. Fáze spánku REM je charakteristická rychlým pohybem očí, proto Rapid Eye Movement. Jde o slabší fázi, která zabírá 20–25 % celkové doby spánku a za noc se několikrát opakuje. Nejdelší trvání má před samotným probuzením. Právě v této fázi vznikají všechny naše zajímavé sny. 

Oproti tomu pro NON REM spánek je typický klidný pohyb očí, nízká aktivita neuronů a nízká teplota mozku. Tato fáze tvoří zbylých 75–80 % celkové doby spánku a dochází v ní k tělesné regeneraci. 

NREM fáze se dělí na čtyři stádia: 

• NREM 1: Jedná se o přechod mezi bděním a spánkem, objevují se mírné pohyby očí a záškuby těla.

• NREM 2: Jde o lehký spánek, který tvoří 45–55 % celkové doby spaní. 

• NREM 3: Tato fáze hlubokého spánku, při níž je velmi obtížné probuzení. Délka hlubokého spánku je přibližně 10 minut. V této fázi se objevují noční děsy, náměsíčnost nebo mluvení ze spaní. 

• NREM 4: Je fáze spánku nejhlubšího a nejsilnějšího, trvá zhruba 30 minut.

Autor: Petra Krajčinovič
Zdroj: Petra Krajčinovič, www.bykrajcinovic.cz

Foto: Petra Krajčinovič


Diskuze: příspěvků