Blogy

Zápisník zhýralé matky: Ženy, hubnutí a “mor“ alkohol

Nevím, jestli se najdete už v nadpisu. Jestli je pro vás alkohol mor nebo amor. A prosím, neberte tuto Zhýralku jako návod: Jak pít víno a hubnout.

V období začínajících dovolených, festivalů, venkovních párty a relaxu obecně silně vnímám, jak intenzivně moje klientky řeší alkohol. Zjišťuji, že se dělí do dvou skupin. První jsem nazvala „Dvojku až dvě denně“ a druhou „Jednou týdně reset“. 

První skupina žen se přiznává, že má alkohol spojený s relaxem. Večer uložit děti a nalít si sklenku až dvě vína pro příjemný pocit a zklidnění. Druhá skupina žen nepotřebuje popíjet alkohol na denní bázi, nýbrž jej využívá jako občasný mind-reset, kdy si „vyčistí“ hlavu (doslova) lahví či dvěma naráz. 

Možná jste četly v některé z předchozích Zhýralek, že žijeme v době sacharidové, jsme cukroví lidé a potřebujeme jej přijímat buď ve formě sladkostí nebo alkoholu, který navíc příjemně otupí smysly a alespoň na chvíli vypne regulační mechanismy. Skutečností je, že opravdu nízké procento z nás dokáže ovládat chuť na sladké. Proč? 

Při konzumaci cukru dochází v mozku v části zvané striatum k uvolnění molekul dopaminu. Ty vyvolají velmi příjemný pocit, jaký prožíváme při utišení hladu, po zahnání žízně nebo při sexu. Stejné „dopaminové štěstí“ přináší alkoholikovi alkohol a narkomanovi droga. Cukr v určité formě potřebujeme k dosažení příjemného pocitu všichni, ať už na talíři nebo ve sklenici. 

Asi vás nepřekvapím informací, že alkohol je jednou z nejzásadnějších brzd hubnutí. Nejen díky kalorické náloži, zejména sacharidové. Taky se významně podílí na zpomalení metabolismu. V následujících dnech po konzumaci alkoholických nápojů nebo během kocoviny tělo potřebuje více kalorií na to, aby se zotavilo. Proto ty chutě na sladké a tučné. Navíc nemá dobrý vliv na metabolismus a hladiny cukrů v krvi. Což znamená nejen možná kila navíc, ale i zvýšené riziko onemocnění cukrovkou. 

Jen pro zajímavost – jeden panák becherovky je jako jeden rohlík. Jedna velká dvanáctka jako cheeseburger. A piňa colada má kalorickou nálož podobnou hlavnímu jídlu! Kolik byste si jich chtěla dát za jeden večer? A nejspíš vás nepřekvapí, že jedním z nejméně kalorických alkoholických nápojů je suché bílé víno. Což ovšem neznamená, že se dá pít neomezeně. Pochopitelně, čím více ho naředíte vodou, tím lépe. 

Moje klientky krkolomně hledají všemožné cesty, jak snížit nadváhu a nemuset se vzdát alkoholu. A dožadují se ode mne řešení. Říkám jim, že sama jsem milovnice bílého vína a bylo by ode mě pokrytecké zapírat, že vinný střik si s chutí dám. Ano s chutí a rozumem. Vím, jak přesně bude vypadat můj plán po večeru stráveném ve společnosti přátel a vína. Přesně vím, co jíst předem i poté a jak pomoci tělu k nahození metabolismu a co udělat pro svou mentální svěžest i v rámci pohybu. Rozumím, že se alkoholu nechtějí vzdát. Na druhou stranu musím potvrdit, že alkohol zdraví a hubnutí fakt neprospívá. Tak alespoň několik tipů závěrem. 

Když už chcete popít, vždycky mějte plán. Mějte konzumaci alkoholu pod kontrolou. Hlídejte si počet sacharidů! Právě ty se totiž přeměňují na tuky, kvůli kterým tloustneme. Dodržujte pitný režim – čistou vodu, alkohol dehydratuje. Průměrný příjem čisté vody je 350 ml na 10 kg váhy. Neproseďte večer, tančete a pojídejte dostatek kvalitních bílkovin – čerstvé sýry, humus nebo libové maso. Den poté se nevyhýbejte sportu, naopak! A hlavně, pijte do momentu, než vás zradí rozum.

Autor: Petra Krajčinovič
Zdroj: Petra Krajčinovič
Foto: Edit B. Photo


Diskuze: příspěvků