Tipy pro úspěšný start v nové práci

Prošli jste úspěšně výběrovým řízením, získali nové místo, ale čeká vás ještě jeden stresující zážitek - první den v novém zaměstnání.

ilustrační obrázek
Zobrazit fotografii v galerii

Na vás je, abyste se sžili s novými kolegy, s chodem firmy a šéf a spolupracovníci si vás oblíbili. Na nástup do první nebo nové práce je dobré se připravit. Desatero užitečných rad pro úspěšný start v novém zaměstnání nabízí Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.cz.


Buďte sami sebou

Nepřetvařujte se, nesnažte se přehnaně zapůsobit. Síla prvního okamžiku je velká a na delší dobu určí vzájemné vnímání, navíc lidé si tento názor neradi opravují. Pokud chcete, aby s vámi byli ostatní spokojeni, abyste pro ně byli čitelní a neměli z vás pocit ohrožení, buďte od začátku sví. Jste-li přátelští, extrovertní a mnohomluvní, neskrývejte to. Když jste introvertní, buďte takoví od počátku. A pokud jste negativní bručoun, řekněte to rovnou a nesnažte se být vtipným bavičem. Umožníte tím svému okolí vytvořit si správný první dojem a vaši noví kolegové pak nebudou mít problém si vás zařadit a respektovat.


Pozor na první dojem

To, jak se hned první den prezentujete před svými novými kolegy a nadřízenými, může rozhodnout o vaší kariéře na dlouhou dobu, přinejmenším můžete dlouho pracovat na tom, abyste napravili případný negativní první dojem. Proto přijďte včas, nejlépe s mírným předstihem. Zamyslete se nad tím, co si vezmete na sebe, abyste se cítili komfortně, a zároveň vyhověli dress-code společnosti; samozřejmě dbejte pečlivě na upravenost a hygienu. Nervozitu z nového prostředí a kolektivu pomůže překonat vaše naladění. Nasaďte úsměv - nejen, že budete lépe působit na své kolegy, pomůže to i vaší psychice. Nezapomeňte zdravit, pokud se o to nepostará někdo jiný, kolegům se představte.

 

Soustřeďte se na práci a plňte, co jste slíbili

Než do sebe nasajete kulturu nové firmy a zažité normy chování, koncentrace na práci vám umožní nedělat chyby v osobní komunikaci. Nemusíte lámat rekordy, pracujte pokud možno bez nedostatků a v přiměřeném tempu. A pokud něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat. Je dobré si získané informace zapisovat, dělat si poznámky, abyste se neptali na stejné věci opakovaně.

I když se plnění slibů zdá jako triviální rada, ne pro každého je samozřejmostí. Nenastupujte do zaměstnání s tím, že pracovní dobu prosedíte u internetu a činnost budete předstírat jen tehdy, půjde-li šéf kolem.


Snažte se nechybovat, ale případnou chybu přiznejte

Nikdo není neomylný a buďte si jistí, že zvláště ze začátku se nepodaří vše, jak byste chtěli. Snažte se proto maximálně soustředit a nedělat zbytečné boty, ale pokud se tak stane, nezatloukejte. Jestliže se na pochybení později přijde, ocitnete se v mnohem trapnější situaci, než kdybyste svou chybu přiznali rovnou. A navíc budete jen těžko získávat ztracenou důvěru.


Využijte zkušební dobu i pro sebe

Zkušební doba je určená k tomu, aby zaměstnavatel „otestoval“ vaše schopnosti a předpoklady pro danou pozici. Je to ale také období, které byste měli využít, abyste posoudili, jestli se vám nově získaná práce líbí, vyhovuje vám kolektiv a kultura firmy, do které jste nastoupili. A zhodnotit, zda zaměstnavatel splnil to, na čem se s vámi dohodl. Neměli byste se proto bát zeptat na obvyklý způsob komunikace ve firmě, řešení běžných situací a zaběhnuté normy chování.


Ptejte se, komunikujte

Začlenění do kolektivu je pro nováčka těžké, ale buďte si jistí, že to není lehké ani pro vaše kolegy. V tomto „oťukávacím“ období je důležitá komunikace – a i když je dobré nebýt příliš familiární, navázání osobních vazeb je důležité. Navíc v současné době je při přijetí nového člověka často posuzována nejen jeho odborná způsobilost a předpoklady pro danou práci, ale také schopnost začlenit se do stávajícího kolektivu a fungovat jako přínosný člen týmu.


Nehodnoťte, neposuzujte, nejprve poznávejte novou firmu

Nejdříve je třeba poznat nové prostředí, potom teprve hodnotit nebo dokonce kritizovat. I v případě, že jste již v daném oboru zkušení, nevynášejte unáhlené soudy. V každé firmě jsou trochu jinak nastavené procesy, jiný kolektiv, jiná vnitřní kultura, takže co fungovalo na jednom místě, nemusí být ideální i jinde. Proto nesrovnávejte s minulou prací, pokud budete od prvního dne vysvětlovat, co vše je v dané společnosti špatně a co byste udělali jinak a lépe, nejspíš si koledujete o rychlé rozloučení. Rodí-li se vám v hlavě plány na zefektivnění některých úkonů, schovejte si je na později.


Ujasněte si pár věcí již před nástupem

Na svůj případný start ve firmě myslete už ve finále výběrového řízení. Nebojte se zeptat již při pohovoru, které konkrétní úkoly budou vaší pracovní náplní a co se od vás očekává. Předejdete pak mnoha problémům a případnému rozčarování po nástupu. Pokud jste tak neudělali již před pracovním pohovorem (a že byste měli), zjistěte si o dané společnosti co nejvíce. Ale i když to uděláte, o vnitřním chodu a kultuře firmy se většinou moc nedozvíte – ale nebojte se. V mnoha firmách je dobrým zvykem s nově přijatými kolegy absolvovat tzv. induction day nebo jak je zažité u nás „úvodní kolečko“. Jeho cílem je poskytnout novému zaměstnanci základní informace tak, aby se dokázal co nejlépe zorientovat – získá informace o firemní kultuře, vedení společnosti, významných projektech a zakázkách. Také převezme pracovní pomůcky a vybavení, čipové karty pro vstup, apod. Součástí úvodního dne často bývají i základní školení (IT, BOZP).


Trvejte na potřebných náležitostech

Na personálním oddělení by na vás měla při nástupu čekat pracovní smlouva. Ta musí být písemná a měla by zahrnovat specifikace termínu nástupu do práce, druhu práce, místa nebo míst výkonu práce. Nemusí obsahovat ujednání o mzdě - ta může být sjednána ve zvláštní dohodě nebo stanovena vnitřním předpisem, kolektivní smlouvou nebo mzdovým výměrem či vhodnou kombinací předchozího. V tom případě je ale zaměstnavatel povinen v den nástupu do práce vydat zaměstnanci písemný mzdový výměr, který obsahuje údaje o způsobu odměňování, o termínu a místě výplaty mzdy. Ve smlouvě také nemusí být uvedena zkušební doba, pokud se ale zaměstnavatel a zaměstnanec dohodnou, že ji chtějí, musí být dohodnuta nejpozději v den nástupu. Nezapomeňte také zkontrolovat, zda údaj o délce pracovního poměru odpovídá dohodě. V pracovní smlouvě musí být také specifikováno, zda v případě přesčasů vzniká nárok na jejich proplácení a v jaké výši. Nezapomeňte si vzít potřebné osobní doklady – počítejte s tím, že budete řadu věcí vyplňovat a podepisovat.


Využijte možnost získat informace od odborníků

Druhý říjnový týden, ve dnech 12. a 13. října 2016, se koná na výstavišti PVA EXPO PRAHA Letňany největší veletrh práce u nás – Profesia days 2016. V poradenské zóně mohou jeho návštěvníci zdarma využít kariérní, osobnostní i pracovně-právní poradenství. Případně mohou zmapovat své možnosti na trhu práce a oslovit přímo potenciální zaměstnavatele.

DISKUZE K ČLÁNKU

1

Ono se to hezky píše, ale skutečnost je jiná

ODPOVĚDĚT

3

nejlepe to rozjed na 100% to funguje me se osvedcilo

ODPOVĚDĚT

2

Občas život s člověkem pořádně zaklepe a musí hledat nové zaměstnání. Začátky bývají vždy rozpačité. Alespoň já mám vždy trému.

ODPOVĚDĚT

4

Jsem zaměstnána na dobu neurčitou a naskytla se mi možnost zajímavější práce.Rozhodla jsem se ze současné práce odejít.Předpokládám,že nejrozumnější postup je podepsat novou smlouvu a teprve následně podat výpověď

ODPOVĚDĚT

4

Jsem ráda,že jsem již v důchodu...to co slyším od mladých, jaké panují
vztahy v zaměstnání a jaký je přístup zaměstnavatelů k zaměstnancům mě
vbec netěší...

ODPOVĚDĚT

2

ve svém oboru jsem díky stěhování vystřídala 14 zaměstnání . naštěstí si již užívám skutečně zasloužené penze

ODPOVĚDĚT

3

při změně práce je důležitý první dojem, který zanecháte při pohovoru

ODPOVĚDĚT

4

Tak to máte teda pravdu

ODPOVĚDĚT

2

měnila jsem místo kvůli stěhování,člověk si zvyká dlouho..ale už bych to tu ráda doklepala do důchodu :-)

ODPOVĚDĚT
VLOŽIT PŘÍSPĚVEK
VSTOUPIT DO DISKUSE (9 PŘÍSPĚVKŮ)

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

ilustrační obrázek

Horoskop na týden od 22. do 28. dubna 2013

Zajímá vás, jaký máte horoskop na týden od 22. dubna?

ilustrační obrázek

Práce o svátcích a o víkendech: co je vaše povinnost a na co máte nárok?

Vloni na podzim, přesněji na státní svátek 28. 10., měly poprvé zavřeno velké obchody. Což...

ilustrační obrázek

Novinky v zákoníku práce

Jaké výhody a nevýhody můžete očekávat od ledna 2012? Novela zákoníku práce přináší řadu změn,...

ilustrační obrázek

Horoskop na týden od 13. do 20. května 2013

Přečtěte si svůj horoskop na týden od 13. do 20. května 2013.

ilustrační obrázek

Jak napsat životopis, který spolehlivě zaujme

Sháníte práci, už jste odpověděli na desítky inzerátů, a výsledek nikde? Možná děláte chybu už...

INZERCE

ANKETA

{question}

ŽHAVÉ DRBY

DO JAKÉ ZOO SE VYDAT?

Prosím o radu, dlouho jsem v žádné zoo nebyla a ráda bych ...

PORADANA

Tak já nevím na co mají na těchto stránku poradnu.Nedávno ...

UŠITÍ OBLEKU

Ahoj holky, nechala si vaše drahá polovička někdy někde ...

DRBÁRNA

HORKÉ RADY

TENISOVÝ LOKET

Dobrý den, mám tzv. tenisový loket na obou rukách, ...

PŘÍSPĚVEK NA PÉČI

Pečuji o manžela 24 hodin denně.Nedávno mi zvedli ...

BYDLENÍ

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli nám letos vyjde nové ...

PORADNA

© 2016, MeziŽenami.cz