Zdraví

Jak zpomalit stárnutí a udržovat se v kondici

Chcete být co nejdéle duševně i fyzicky v kondici? Co dělat, abychom nevyhnutelné stárnutí co nejvíce zpomalili.

Snažme se zpomalit stárnutí mozku činnostmi, které brzdí rozvoj jeho aterosklerózy a zajišťují dobrou výkonnost krevního oběhu. Pomáhá sportovat, předcházet obezitě, včas si léčit cukrovku i případné vysoké hladiny krevních tuků a vést aktivní život. 

Správně jezte

Vhodný jídelníček a pitný režim jsou tak prevencí řady nemocí a přirozeným „omlazovačem“. Nejen antioxidanty nebo vitaminy a minerály v kosmetických krémech působí proti vráskám. Cereálie, zelenina, ovoce, rostlinné oleje, ořechy atd. ještě účinněji chrání proti „korozi času“. Důležité je také, aby jídlo přinášelo radost. Nepřejídejte se, jezte pravidelně a jezte pomalu. 

Každá potravina, kterou sníme, v našem těle vyvolá určitou reakci. Buď zásaditou nebo kyselou. Podle toho také máme tělo spíše překyselené nebo zásadité. Pokud máme tělo překyselené, tělo více chřadne, postupně se ničí celé orgánové soustavy, vznikají civilizační choroby a tělo velmi rychle stárne. 

Mezi potraviny, které blahodárně působí na regeneraci organismu, na jeho vnitřní prostředí tzv. acidobazitu, působí na ochranu buněk, ovlivňují stav naší kůže a pozitivně zasahují do orgánových soustav člověka patří zelenina, ovoce, semínka, ořechy, zdravé oleje a bylinky. Držte se zásady, čím pestřejší škála ovoce a zeleniny, tím lépe. 

Hýbejte se

Svaly jsou pro prodlužování biologické mladosti stejně důležité jako mozek. Hýbat se je také relativně levný povzbuzující lék na starosti a strasti života, protože přináší hormony štěstí – endorfiny. Za nejzákladnější a nejpřirozenější pohybovou aktivitu – chůzi – nemusíte nic platit, a přitom pravidelná svižná chůze je ideální prevencí mnoha chorob, od nemocí srdce a cév až k rakovině. 

Posilujte paměť

Trénovat však je třeba nejen svaly, ale i paměť. A s jejím pravidelným procvičováním je dobré začít co nejdřív, nečekat na to, až na dveře zaklepe padesátka. „Mozek má totiž celou řadu omezení ve svém výkonu,“ vysvětluje Ing. Dana Steinová, předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging. „Především je naprogramován k tomu, aby zajistil naše přežití v případě ohrožení života. Aby toto své základní poslání mohl bezezbytku splnit, nesmí být přehlcen informacemi. Navíc jsme vybaveni velmi malou kapacitou krátkodobé paměti, která je pro úspěšné zpracování informací zcela zásadní a vývoj mozku je ukončen zhruba kolem 25. roku života a od té doby se jeho funkčnost začíná zhoršovat. Mozek zkrátka často potřebuje naši asistenci. Za cvičení paměti se dá považovat hlasité čtení, sčítání, odčítání, sudoku i křížovky. 

Příště se podíváme podrobněji na potraviny, které by neměly chybět v našem anti-age jídelníčku. 

Připravila: Katka Soušková
Zdroje: Česká společnost pro trénování paměti, FEAN
Foto: Irina L Pixaby


Diskuze: příspěvků