Zdraví

Posilte svou imunitu!

Nastalo nám chladivé podzimní počasí se zvýšeným rizikem virových infekcí. Je tedy na čase řádně se proti nim vyzbrojit. Proto se i my budeme tomuto tématu často věnovat. Mezi přírodními látkami, které pomáhají zvyšovat imunitu člověka, vyniká stopový prvek selen.

Selen je silný antioxidant a hraje klíčovou roli při ochraně organizmu proti škodlivým účinkům volných radikálů, jejichž množství v těle neustále kolísá. Selen udržuje jejich hladinu pod kontrolou, aby nedošlo k jejich nahromadění a vypuknutí chorobných příznaků. Přirozenými zdroji selenu v naší potravě jsou například ryby, vnitřnosti, vejce, luštěniny, celozrnné obiloviny či ořechy. Je důvod domnívat se, že znepokojivě velká skupina obyvatel střední Evropy trpí nedostatkem selenu v potravinách. Aby měl příjem selenu smysl, je třeba jej doplňovat dlouhodobě. Chcete-li si však být opravdu jistí, že přijímáte dostatek selenu, užívejte jej formou doplňku stravy.

Doplňování selenu do organizmu je však třeba věnovat náležitou pozornost, aby mělo odpovídající účinek, zdůrazňuje náš přední odborník na problematiku selenu RNDr. Jan Kvíčala, CSc. z Endokrinologického ústavu v Praze: „U nás užívá doplňky stravy se selenem asi 10 – 15 % lidí. Aby toto doplňování mělo vůbec smysl, je třeba selen doplňovat nepřetržitě. Po jeho vysazení je totiž patrné, jak jeho hladina v těle rychle klesá, což prokázaly pokusy v Endokrinologickém ústavu.“

Jak si vybrat v lékárně mezi širokou nabídkou doplňků stravy se selenem? Nejdůležitějším vodítkem je vybrat si dobře vstřebatelný a ověřený doplněk stravy. Vysokou kvalitu a využitelnost účinné látky představuje selen vázaný na kvasnice. Tato forma selenu je přírodní a stala se standardem pro věděcké studie a účely.
 

 Bioaktivní selen + zinek Nord Pharma

Bioaktivní Selen + Zinek a spol. Pharma Nord

Velmi výhodné doplňky stravy se selenem jsou ty, které obsahují i přídavek jiných látek, jež se ve svém účinku navzájem podporují. Takovými látkami je zinek, známý prvek pro podporu imunity, či vitaminy A, C, E a B6. Tím získáte pro sebe a své tělo celý komplex antioxidantů, které podpoří vaši imunitu v době chřipek a nachlazení. Kromě toho však také můžete pocítit blahodárný vliv na zdraví kloubů, či kvalitu vaší pleti, vlasů a nehtů.

Je paradoxem, že organizmus si vytváří jen malé rezervy zinku, a proto je nutné ho neustále doplňovat. Doporučenou denní dávkou pro zdravého dospělého člověka představuje 15 mg zinku. Je prokázáno, že pomáhá v prevenci nachlazení a rovněž zkracuje délku nachlazení, kterým už člověk onemocněl. Potřeba vyššího příjmu zinku (asi o 30 – 50 % denní dávky) je prokázána také v případě těhotných žen, sportovců v zátěži, diabetiků, přísných veganů, lidí trpícími onemocněními jater a ledvin a při nadměrném užívaní alkoholu. Biologickou využitelnost zinku podporuje přítomnost dostatečného množství selenu a vitamínu A.

Oblíbené jsou i různé rostlinné výtažky, jejichž účinnost již nebývá tak spolehlivá a především nejsou vhodné pro dlouhodobé užívání. Podobně je tomu i se znovu objevenými přípravky na na bázi glukanů působících cestou umělého zvyšování zátěže. Tyto cizorodé látky, izolované například z kvasinek nebo z hub, provokují obranné tělesné systémy k vyšší aktivitě, takže se hodí především k zvládání zánětlivých procesů. Jeho užívání je ovšem časově omezené. U akutních stavů by v některých případech mohly způsobit i oslabení organizmu.

Při chronickém únavovém syndromu, stimulaci imunitního systému a zpomalování procesů stárnutí se osvědčil také koenzym Q10. Jeho účinku na stabilizaci buněčných membrán se využívá také v boji s vráskami a povadlou pletí.

Pro ty, kteří se cítí unavenější než jindy, lze doporučit Bioaktivní koenzym Q10 v denních dávkách až 100 miligramů, které umožní prožít budoucí měsíce v bezpečí a pohodě. Právě teď nastal čas, kdy se můžeme začít bránit nebezpečí viróz .

Připravila: Katka
Foto: Pharma Nord
12. 11. 2010

 

 


Diskuze: příspěvků