Poruchy učení

Máte pocit, že školní výsledky vašeho dítěte neodpovídají jeho možnostem? Zdá se vám, že se málo snaží? Jste přesvědčeni, že pokud by jen o trochu více chtělo, nosilo by domů mnohem lepší známky? Hodnotí učitel vašeho potomka jako pohodlného, nebo dokonce líného? Možná ale není příčinou jeho školního neúspěchu nedostatek snahy, třeba patří do početné skupiny dětí, které trápí porucha učení.

Titulka pro: Poruchy učení
Zobrazit fotografii v galerii

Specifické poruchy učení můžeme definovat jako skupinu obtíží při osvojování čtení (dyslexie), psaní (dysgrafie), pravopisu (dysortografie), matematických dovedností (dyskalkulie), ale také hudebních dovedností (dysmúzie), výtvarných schopností (dyspinxie) a schopností vykonávat manuální úkoly (dyspraxie). Problémy vznikají na základě dysfunkcí centrálního nervového systému, nejsou tedy způsobeny nedostatečnou inteligencí dítěte, nepodnětným sociálním prostředím, ani špatným výukovým vedením.

Jednotlivé poruchy učení se často kombinují, nejčastěji se objevuje dyslexie s dysortografií a s dysgrafií. Nejzávažnější důsledky mívá dyslexie, jelikož se brzy projeví ve většině oblastí školní práce. V matematice si dítě musí správně přečíst slovní úlohu, aby ji mohlo dobře vyřešit, v naukových předmětech by mělo čtením získat nové informace, v písemných pracích je třeba přesně přečíst a pochopit zadání úkolu.

Podmínkou pro zvládnutí uvedených činností je dosažení alespoň takového stupně čtenářských dovedností, kterému se odborně říká sociální únosnost čtení – rychlost čtení je průměrně 60 – 70 správně přečtených slov za minutu a dítě je zároveň schopné i vnímat obsah přečteného. Této úrovně dosahují děti bez čtenářských obtíží většinou na přelomu druhé a třetí třídy, u dětí s dyslexií záleží na stupni závažnosti poruchy, typu dyslexie a způsobu nápravy poruchy učení – jejím včasným zahájením, pravidelným prováděním a odborným vedením.

Děti s poruchou učení nejsou líné ani hloupé, potřebují hodně lásky, podpory a trpělivosti ze strany rodičů i učitelů. Většinou se velmi snaží, přesto úspěch nepřichází. Často trpí pocity méněcennosti, které se snaží zakrýt nevhodným chováním (šaškováním, drzostí apod.)

Víte, jak se při čtení cítí dyslektik? Zkuste si přečíst následující text:
 

 
 

 Dočetli jste až do konce? Ano? Gratuluji, dokážete zabojovat. Dítě s dyslexií musí ale vždy při čtení vynaložit velké úsilí, bojuje každodenně po dobu i několika let. Opravdu byste chtěli každý den nahlas číst několik takových textů? Považovali byste kritiku okolí za oprávněnou a motivovala by vás k vyvinutí většího úsilí?

Jak můžete pomoci dítěti s poruchami učení, prozradím v příštím článku. Na závěr bych ráda uvedla postupy, které zaručeně k úspěchu nevedou.
• Tresty, nadávky a výčitky vyvolávají v závislosti na povaze dítěte agresi, nebo úzkost a deprese.
• Přetěžování dítěte dlouhým čtením (psaním, počítáním) přináší únavu, rezignaci a nedůvěru ve vlastní schopnosti.

Děti s poruchami učení musí v průběhu svého života překonávat mnoho překážek. Nevhodné výchovné a vzdělávací metody jejich situaci komplikují vznikem poruch chování,čemuž bychom se měli snažit zabránit.


Autor: Mgr. Markéta Plachá, www.neniucitjakoucit.cz
Foto:iStock
11. 10. 2012


Literatura:
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 10.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Dyslexie. 2.vyd. Praha: D+H, 2008. ISBN 978-80-903869-7-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysortografie. 1.vyd. Praha: D+H, 2008. ISBN 978-80-903869-4-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. 2.vyd. Praha: D+H, 2009. ISBN 978-80-903869-9-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie-specifické poruchy čtení. 3.vyd. Jinočany: H&H, 1995.
ISBN 80-85787-27-X.

DISKUZE K ČLÁNKU

VLOŽIT PŘÍSPĚVEK
VSTOUPIT DO DISKUSE

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Titulka pro: Střídavá péče pod pokličkou

Střídavá péče pod pokličkou

Téma střídavá péče začíná být populární. Tento pojem i jeho realizace pozvolna proniká do našeho...

Jak vychovávají své děti rodiče úspěšných dětí

Jak vychovávají své děti rodiče úspěšných dětí

Asi každý normální rodič chce, aby se jejich děti vyhýbaly průšvihům, činily se ve škole...

Titulka pro: BRUMÍK A JEHO VÝLETY PO ČECHÁCH A SLOVENSKU

BRUMÍK A JEHO VÝLETY PO ČECHÁCH A SLOVENSKU

Brumík vám přináší tipy na výlety po Čechách i Slovensku. Vzít si můžete i Brumíkův...

Titulka pro: Bav se a pomáhej s Oriflame

Bav se a pomáhej s Oriflame

Kosmetická společnost Oriflame, Nadace Terezy Maxové dětem a obecně prospěšná společnost Spolu dětem druhým rokem...

Titulka pro: Jak na dětskou obezitu? Můžou za tlusté děti rodiče?

Jak na dětskou obezitu? Můžou za tlusté děti rodiče?

Nebezpečný trend jménem dětská obezita se šíří v posledních letech přímo raketovým tempem. Lékaři varují,...

Titulka pro: Třetina českých dětí se ve volném čase nudí!

Třetina českých dětí se ve volném čase nudí!

Jak žijí dnešní školáci? Co je zajímá a jak tráví svůj volný čas? Na takové...

NAČÍST DALŠÍ

INZERCE

ŽHAVÉ DRBY

LUPENKA

Doporučil by mi někdo něco na lupenku?

ZAHRADNÍ NÁBYTEK

Hledám zahradní nábytek, který nebude potřebovat moc ...

IMUNITA - VITÁMÍNY APOD.

Ahoj holky, můžete poradit co doma teď berete na imunitu a ...

DRBÁRNA

HORKÉ RADY

Bolest hlavy - migrény

Dobrý den, již pár let beru triptany na prevenci a ...

Domek

Dobrý den. Syn koupil hrubou stavbu a ma tam nějake ...

Bezbolestné trhání zubů

Dobrý den pane doktore, potřeboval bych spravit horní ...

PORADNA

© 2016, MeziŽenami.cz