Sport

Ideální pomůcka na hubnutí: švihadlo

Konec výmluvám! Pokud uvažujete o hubnutí, ale přitom máte hodně nabitý pracovní program a pravidelné lekce ve fitku pro vás nejsou to pravé, kupte si zkrátka švihadlo.

Skákat přes švihadlo totiž do svého programu zařadit zvládnete. Skákat můžete kdykoli. Je to skvělá pohybová aktivita. Cvičení nejen zpevňuje hýžďové svaly, svaly stehen a lýtek, ale také je vynikajícím prostředkem spalování kalorií a snižování tělesné hmotnosti.
Skákáním navíc zdokonalíte svou koordinaci, schopnost udržovat rovnováhu a zvýšíte tělesnou kondici. Je to výborná aerobní aktivita, která není náročná na výbavu. Přesto si užijete hodně radosti z pohybu a hlavně z výsledků, protože při pravidelném cvičení brzy zpozorujete změny v oblasti nohou a boků. Začít můžete hned, stačí vhodné místo, švihadlo a dobrá obuv.

Začátek může být těžký

Skákání přes švihadlo je značně fyzicky náročné, proto začněte pomalu. Nejspíš vám bude chvíli trvat, než zvládnete rytmus skákání sladit s pohybem vašeho těla. I když jste jako dívka skákala ráda a dobře, tělo pohyby většinou zapomnělo a kromě toho svou roli hraje i věk. Zpočátku si raději nestanovujte žádnou délku cvičení, budete-li unavená, dopřejte si přestávku.
  • Začínejte co nejmírnějším tempem, skákejte snožmo bez jakéhokoli meziskoku a vyskakujte jen tak vysoko, aby švihadlo proletělo pod vašimi chodidly.
  • Vždy se snažte o vzpřímené držení těla, lokty držte u těla a švihadlem točte pohybem zápěstí a předloktí.
  • Až rytmus skákání zvládnete, zkuste skákat ve tříminutových sériích a ty střídat s jinou aktivitou, případně odpočinkem.

Přestože se do skákání pouštíte s velkým nadšením a touhou něco se sebou dělat, počítejte s tím, že skákání přes švihadlo je skutečně tak intenzivní a náročné, že celých 30 minut skákat nezvládnete. Střídejte skákání s pohyby, které vaše svaly a klouby budou zatěžovat mnohem méně. Pokud se například věnujete kondiční chůzi, můžete švihadlo přibalit s sebou a chůzi proložit sérií skákání. Neskákejte však na tvrdém betonu nebo na dlaždicích, zatěžuje to vaše klouby.

Skákejte pro radost

Skákání přes švihadlo má sice vysoký energetický výdej, ale oproti jiným aktivitám se zdá, že není moc zábavné. Ale vy si obyčejné skákání dokážete jednoduše zpestřit. Můžete skákat při hudbě, ale také můžete střídat nohy, doskakovat rozkročmo, skákat s obraty či předkopáváním apod. Lze také libovolně střídat intenzitu poskoků – chvíli skákat rychle, chvíli pomaleji. Skákání můžete kombinovat s jinými aktivitami – dřepy a posilováním dalších částí těla. Švihadlo má ještě jednu velkou výhodu – snadno ho přibalíte i do malého batohu, takže se tréninku můžete věnovat kdekoli a kdykoli.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: www.healthline.com/health/jumping-rope-to-lose-weight#weight-loss-factors, www.prevention.com/fitness/a38390196/jump-rope-benefits/
Zdroj fotografií: iStock

Diskuze: příspěvků