Zdraví

Těhotenství a bolavá záda: pomoci může rehabilitace

Změny, ke kterým dochází v organismu během těhotenství, každou budoucí maminku více či mně ovlivní. A jedním z problémů, s nimiž se mnohé těhotné ženy setkávají, jsou i bolesti zad.

Dobře se v těhotenství vyspat. Jde to vůbec?

Poloha při spánku je pro těhotnou ženu velice důležitá. Zejména ve druhé polovině gravidity je vhodnější spát na boku, je to i pro maminky pohodlnější. Zvětšená děloha totiž tlačí na velké cévy, vnitřní orgány a páteř. Zkuste si zvyknout spát nejlépe na levém boku, což je pro krevní oběh dítěte lepší.

Jak si pomoci od bolestí zad?

V průběhu těhotenství probíhají v těle ženy různé změny. Mimo jiné se také posunuje těžiště těla dopředu a zvyšuje se zátěž na celý pohybový aparát. V souvislosti s těmito změnami může docházet k nevyváženosti postavení těla a ke zkracování a přetěžování zádových svalů u budoucích maminek. Výsledek? Například bolesti zad či šíje.

Ale i v těhotenství můžete rehabilitovat, byť jde o jinou než běžnou rehabilitaci. Užitečné je uvolňovat pánev především v mikropohybech, jsou to milimetrové pohyby. Pomocí vhodných cviků lze současně posílit pánevní dno.

Existují cviky pro snadnější porod?

Tomu napomůžete právě posilováním svalů pánevního dna, a jako bonus se dá vnímat i zpříjemnění sexuálního života. Vyzkoušet lze třeba cvičení vsedě na židli.

Sedněte si vzpřímeně, nejlépe na okraj židle, vytáhněte hlavu nahoru a rozkročte se. Paže skrčte v lokti a opřete se malíkovou hranou o střední část stehen. Následuje odtlačení horními končetinami od stehen a dolními od podlahy, zároveň pánví, respektive sedacími kostmi se odtlačte velmi jemně od židle. To vše současně, jako kdybyste se pokoušely vstát.

Při tomto cviku se narovná pánev, celé tělo se napřímí a současně dochází ke stažení spodní části zadečku a k aktivaci pánevního dna.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků